Je hoort het steeds vaker: hybride en elektrische auto’s. Is dat nou hetzelfde of is hybride weer iets anders dan een elektrische auto? En ben je benieuwd naar de voor- en nadelen? Lees dan snel verder en ontdek alles over hybride rijden.
Een hybride auto is níet hetzelfde als een volledig elektrische auto. Het verschil zit erin dat een hybride voertuig gebruikmaakt van twee motoren: een verbrandingsmotor en een elektromotor. De verbrandingsmotor haalt brandstof uit de brandstoftank — diesel of benzine. De elektromotor draait op stroom uit de accu die in de auto zit.
Ben jij geïnteresseerd in één van onze modellen? Neem dan contact met ons op of bekijk direct de voorraad.
Er worden steeds meer elektrische modellen op de markt gebracht. Variërend van mild- en plug-in hybrides tot volledig elektrische modellen zoals de Enyaq iV, Volkswagen ID.4 of Audi Q8 e-tron. Hier is een handig overzicht van alle soorten elektrische auto’s.
Een HEV (Hybrid Electric Vehicle) heeft een verbrandingsmotor én een elektromotor. Ze werken slim samen en zorgen zo voor een soepele aandrijving en een lager brandstofverbruik. Als bestuurder hoef je niets te doen: de elektromotor wekt zelfstandig energie op tijdens het uitrollen en afremmen. Die energie wordt later benut om de verbrandingsmotor te helpen met accelereren of korte afstanden uitstootvrij te rijden. Je hoeft dus nooit in te pluggen bij een laadpaal. Sterker nog: een HEV heeft niet eens een laadstekker.
Mild hybrid is de meest eenvoudige hybride-vorm. Een MHEV kijkt de goede eigenschappen van een gewone hybride auto af, namelijk soepel accelereren, remenergie terugwinnen en minder brandstof verbruiken, maar met één verschil: een mild hybrid is niet in staat om korte afstanden op stroom te rijden. Het is de verbrandingsmotor die voor de aandrijving zorgt en de kleine elektrische hulpmotor heeft een assisterende rol. Mild hybrid-techniek is in het leven geroepen om op een relatief simpele en betaalbare manier verbrandingsmotoren nog zuiniger te maken.
Een PHEV is een hybride auto met stekker. De ‘P’ in PHEV staat dan ook voor ‘Plug-in’. Het accupakket van een auto met laadsnoer is bovendien groter, zodat hij soms tot wel 100 kilometer volledig elektrisch kan afleggen. De verbrandingsmotor staat dan uit. Vooral in de stad heeft dit grote voordelen: van alle hybridevormen heeft de plug-in hybride de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer.
De BEV is een Battery Electric Vehicle. Oftewel een volledig elektrische auto die energie put uit een groot batterijpakket. Een BEV heeft geen verbrandingsmotor en is dus volledig uitstootvrij; elektromotoren zorgen voor de aandrijving. Hij rijdt op de stroom die je erin stopt via een laadpaal aan huis, in de straat, of bij een snellader aan de snelweg.
De FCEV is de vreemde eend in de bijt. Deze elektrische auto maakt zijn eigen stroom in een Fuel Cell (vandaar FCEV) of brandstofcel. De brandstof die hij hiervoor gebruikt, is waterstof, een gas dat wordt opgeslagen in één of meerdere gastanks in de auto. Je tankt het gas op een soortgelijke manier als benzine of diesel. Het enige dat een FCEV tijdens het opwekken van stroom uitstoot, is waterdamp. Dit klinkt als een veelbelovende oplossing, maar de technologie is erg complex en kostbaar. Zijm heeft geen waterstofauto’s in het assortiment.
In aanschaf is een hybride auto vaak duurder dan een auto die volledig op brandstof rijdt. Maar door de korting op de motorrijtuigenbelasting (mrb) en de lagere verbruikskosten haal je de hogere aanschafkosten er makkelijk uit. Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto. Wie nu een hybride auto aanschaft krijgt ook nog eens korting op de motorrijtuigenbelasting: tot 2025 krijg je 50% korting. In 2025 is de korting nog 25% en vanaf 2026 moet de volledige motorrijtuigenbelasting worden betaald. Meer informatie vind je op de website van de Rijksoverheid.
De opkomst van de hybride en elektrische auto is niet alleen een reactie op het milieuvraagstuk, maar ook het resultaat van de laatste ontwikkelingen en de beschikbaarheid van nieuwe technologie.
Zo staat in het regeerakkoord dat de overheid wilt dat er na 2030 alleen nog elektrische auto's worden verkocht. Hierdoor zijn er belastingvoordelen bij de aanschaf en het gebruik van een elektrische auto.
Plug-in hybrides en volledig elektrische auto's beschikken over een accu die opgeladen dienen te worden na het maken van een rit.
Nederland beschikt inmiddels over een groot aanbod van openbare laadpalen. Op www.oplaadpalen.nl vind je een actueel overzicht van alle Nederlandse laadpalen bij jou in de buurt.
Naast de laadtijd is ook de actieradius een praktisch onderdeel die van belang is bij een elektrische en hybride auto. Onder andere je snelheid en rijstijl hebben hier invloed op. De verbeteringen aan de infrastructuur voor het opladen van de accu's in een elektrische auto spelen ook een belangrijke rol bij de huidige populariteit van een elektrische mobiliteit.
Wanneer je de stap naar een volledig elektrische auto dus te groot vindt, is een hybride auto een mooie tussen oplossing. De elektrische actieradius is per hybride model verschillend.
Hybride rijden is naast de financiële voordelen bovenal beter voor het milieu. Het is een manier van autorijden met een groen imago, doordat er minder uitstoot van CO2 en stikstof plaatsvindt tijdens het autorijden.
Met name nuttig als er tijdens het gebruik veel variatie is in snelheid, zoals bij stadsverkeer of file.