Duurzaam en klaar voor de toekomst: Hybride rijden

Je hoort het steeds vaker: hybride en elektrische auto’s. Is dat nou hetzelfde of is hybride weer iets anders dan een elektrische auto? En ben je benieuwd naar de voor- en nadelen? Lees dan snel verder en ontdek alles over hybride rijden.

Wat is hybride rijden?

Een hybride auto is níet hetzelfde als een volledig elektrische auto. Het verschil zit erin dat een hybride voertuig gebruikmaakt van twee motoren: een verbrandingsmotor en een elektromotor. De verbrandingsmotor haalt brandstof uit de brandstoftank — diesel of benzine. De elektromotor draait op stroom uit de accu die in de auto zit.

Direct contact opnemen

Ben jij geïnteresseerd in één van onze hybride modellen? Neem dan contact met ons op of bekijk direct de voorraad.

Voordelen van een hybride auto

  • Minder brandstofverbruik
  • Nuttig bij veel variatie in snelheid
  • Standaard rijden in een automaat
  • Snelle acceleratie bij wegrijden
  • Beter voor het milieu
  • Overstap naar volledig elektrisch te groot? Dan is een hybride uitvoering een goede tussenoplossing.
Voordelen van een hybride auto

Hybride rijden

HEV, PHEV.. Wat is het verschil?

Er worden steeds meer elektrische modellen op de markt gebracht. Variërend van mild- en plug-in hybrides tot volledig elektrische modellen zoals de Enyaq iVVolkswagen ID.4 of Audi Q8 e-tron. Hieronder geven we je een handig overzicht van alle soorten elektrische auto’s.

HEV - Hybride auto

Een HEV (Hybrid Electric Vehicle) heeft een verbrandingsmotor én een elektromotor. Ze werken slim samen en zorgen zo voor een soepele aandrijving en een lager brandstofverbruik. Als bestuurder hoef je niets te doen: de elektromotor wekt zelfstandig energie op tijdens het uitrollen en afremmen. Die energie wordt later benut om de verbrandingsmotor te helpen met accelereren of korte afstanden uitstootvrij te rijden. Je hoeft dus nooit in te pluggen bij een laadpaal. Sterker nog: een HEV heeft niet eens een laadstekker.

MHEV - Mild hybrid auto

Mild hybrid is de meest eenvoudige hybride-vorm. Een MHEV kijkt de goede eigenschappen van een gewone hybride auto af, namelijk soepel accelereren, remenergie terugwinnen en minder brandstof verbruiken, maar met één verschil: een mild hybrid is niet in staat om korte afstanden op stroom te rijden. Het is de verbrandingsmotor die voor de aandrijving zorgt en de kleine elektrische hulpmotor heeft een assisterende rol. Mild hybrid-techniek is in het leven geroepen om op een relatief simpele en betaalbare manier verbrandingsmotoren nog zuiniger te maken.

PHEV - Plug-in hybride auto

Een PHEV is een hybride auto met stekker. De 'P' in PHEV staat dan ook voor 'Plug-in'. Het accupakket van een auto met laadsnoer is bovendien groter, zodat hij soms tot wel 100 kilometer volledig elektrisch kan afleggen. De verbrandingsmotor staat dan uit. Vooral in de stad heeft dit grote voordelen: van alle hybridevormen heeft de plug-in hybride de laagste gemiddelde CO2-uitstoot per kilometer.

MHEV plus

Dit is een nieuwe stap in de hybridetechnologie van Audi en creëert daarmee opnieuw Voorsprong door techniek. Dit systeem helpt de auto zuiniger te rijden en soepeler te presteren. Het werkt met een 48-volt mild-hybride systeem, dat bestaat uit drie onderdelen:

  • Een speciale generator (PTG) die energie kan opwekken en opslaan
  • Een startmotor (BAS) die helpt bij het starten en ondersteunen van de motor
  • Een lithium-ijzerfosfaatbatterij die energie opslaat en weer vrijgeeft

Dankzij dit slimme systeem verbruikt de auto minder brandstof en krijgt hij extra functies, zoals:

  • Korte afstanden volledig elektrisch rijden (bijvoorbeeld in de stad)
  • Elektrisch inparkeren, zonder dat de benzinemotor hoeft te draaien

Wat maakt MHEV plus bijzonder?

Audi heeft MHEV plus zelf ontwikkeld voor hun auto’s met voorwielaandrijving en quattro (vierwielaandrijving). Het systeem is een tussenstap tussen een gewone mild-hybride en een plug-in hybride, wat betekent dat het meer kan dan een standaard mild-hybride, maar niet hoeft te worden opgeladen zoals een plug-in hybride.

In de nieuwe Audi S5 zorgt MHEV plus ervoor dat de krachtige 3.0 TFSI V6-motor (met 367 pk) efficiënter werkt. Dit bespaart ongeveer 0,74 liter brandstof per 100 km en vermindert de CO₂-uitstoot met 17 gram per kilometer, volgens officiële metingen.

MHEV plus audi hybride

BEV – Volledig elektrische auto

De BEV is een Battery Electric Vehicle. Oftewel een volledig elektrische auto die energie put uit een groot batterijpakket. Een BEV heeft geen verbrandingsmotor en is dus volledig uitstootvrij; elektromotoren zorgen voor de aandrijving. Hij rijdt op de stroom die je erin stopt via een laadpaal aan huis, in de straat, of bij een snellader aan de snelweg.

FCEV - Waterstofauto

De FCEV is de vreemde eend in de bijt. Deze elektrische auto maakt zijn eigen stroom in een Fuel Cell (vandaar FCEV) of brandstofcel. De brandstof die hij hiervoor gebruikt, is waterstof, een gas dat wordt opgeslagen in één of meerdere gastanks in de auto. Je tankt het gas op een soortgelijke manier als benzine of diesel. Het enige dat een FCEV tijdens het opwekken van stroom uitstoot, is waterdamp. Dit klinkt als een veelbelovende oplossing, maar de technologie is erg complex en kostbaar. Zijm heeft geen waterstofauto’s in het assortiment.

tanken met hybride auto

Vragen over hybride rijden?

Is hybride rijden goedkoper?

Zijn er subsidies?

Zijn er genoeg laadpalen?

Wat is de actieradius?

Is hybride rijden echt zuiniger?

Nieuws

Meer nieuws

Contact opnemen

Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden van Vallei Auto Groep. Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en het gebruik hiervan is onderworpen aan het Google Privacy beleid en de Googlegebruiksvoorwaarden .