Mythe 3: Elektrische auto’s zijn niet goed voor het milieu
Tijdens het rijden stoten elektrische auto’s geen CO2 of andere vervuilende stoffen uit. Zo dragen ze in steden bij aan een schonere lucht. In veel gevallen is het opwekken van stroom niet uitstootvrij. Het verschilt per land hoe ‘schoon’ de elektriciteit is die uit het stopcontact komt. Volgens electricitymap.org komt in Nederland bij het opwekken van 1 kWh zo’n 503 gram CO2 vrij. Als een Citigoe iV 14,8 kWh per 100 kilometer* (WLTP) verbruikt, komt dat neer op een uitstoot van 75 gram CO2 per kilometer. De zuinigste Citigo met benzinemotor haalde 105 gram per kilometer. Vul je de batterij van de auto met groene stroom, dan neemt de impact op het milieu enorm af.
Mythe 4: Door elektrische auto’s gaan banen verloren
Het klopt dat elektrische auto’s gemakkelijker te fabriceren zijn en dat ze minder onderdelen bevatten. Maar elektrisch rijden is de toekomst – als autofabrikanten niet meedoen, verliest de sector zijn concurrentievermogen en dat zou tot ontslagen kunnen leiden. Daar staat tegenover dat eMobility voor andere en nieuwe banen gaat zorgen. Onderzoek wijst uit dat in Europa consumenten en bedrijven financieel gaan profiteren van de verminderde afhankelijkheid van olie en de lagere kilometerprijs van elektrische auto’s. Dat geld wordt uitgegeven of geïnvesteerd en levert zo minimaal 500.000 nieuwe banen op tussen nu en 2030.