8 mythes over elektrisch rijden

8 mythes over elektrisch rijden

Een elektrische auto is voor veel mensen nog een ver-van-hun-bed-show. Misschien helpt het als we de grootste mythes en vooroordelen tackelen.

Ja, elektrische auto’s zijn nieuw en ermee omgaan is even wennen. Toch zijn ze niet minder praktisch of minder leuk dan gewone auto’s. Sterker nog, zelfs de grootste benzinejunkie moet toegeven dat een elektrische auto toch wel erg soepel accelereert. Maar op andere vlakken lopen de ideeën over eMobility uiteen. Daarom ontkrachten we vandaag 8 mythes over elektrisch rijden.

Mythe 1: Elektrische auto’s opladen duurt te lang
Veel EV-rijders laden hun elektrische auto thuis op en doen dat ’s nachts, als ze tijd genoeg hebben. Met een laadpaal voor thuis is de elektrische Škoda Citigoe iV na 4 uur en 15 minuten weer tot 80 procent gevuld. Dus zelfs na een korte nacht is de auto klaar voor vertrek. De Citigoe iV kan ook snelladen (met 40 kW) en dan duurt het maar een uur om de accu op te laden. In die tijd kun je boodschappen doen en appjes beantwoorden.Dankzij het nieuwe MEB-platform gaat de Škoda Enyaq snelladen met 125 kW ondersteunen. Daar is het IONITY-laadnetwerk op voorbereid. In combinatie met zijn grote accupakket kun je honderden kilometers rijden en dan een halfuurtje pauzeren voor stroom en koffie.

Mythe 2: Elektrische auto’s zijn gevaarlijker
Elektrische auto’s zijn minstens zo veilig als auto’s met een verbrandingsmotor. Ze zijn uitgerust met moderne rijhulpsystemen en bij botsproeven van de EuroNCAP scoren ze opperbest – net als conventionele auto’s. Bij een eventuele aanrijding ontkoppelen elektrische auto’s automatisch hun batterij en onderzoek van de ADAC (de ANWB van Duitsland) toont aan dat het brandgevaar zeker niet hoger is dan bij auto’s die niet elektrisch zijn. Mocht het toch gebeuren: de brandweer heeft speciale procedures voor elektrische modellen.

Mythe 3: Elektrische auto’s zijn niet goed voor het milieu
Tijdens het rijden stoten elektrische auto’s geen CO2 of andere vervuilende stoffen uit. Zo dragen ze in steden bij aan een schonere lucht. In veel gevallen is het opwekken van stroom niet uitstootvrij. Het verschilt per land hoe ‘schoon’ de elektriciteit is die uit het stopcontact komt. Volgens electricitymap.org komt in Nederland bij het opwekken van 1 kWh zo’n 503 gram CO2 vrij. Als een Citigoe iV 14,8 kWh per 100 kilometer* (WLTP) verbruikt, komt dat neer op een uitstoot van 75 gram CO2 per kilometer. De zuinigste Citigo met benzinemotor haalde 105 gram per kilometer. Vul je de batterij van de auto met groene stroom, dan neemt de impact op het milieu enorm af.

Mythe 4: Door elektrische auto’s gaan banen verloren
Het klopt dat elektrische auto’s gemakkelijker te fabriceren zijn en dat ze minder onderdelen bevatten. Maar elektrisch rijden is de toekomst – als autofabrikanten niet meedoen, verliest de sector zijn concurrentievermogen en dat zou tot ontslagen kunnen leiden. Daar staat tegenover dat eMobility voor andere en nieuwe banen gaat zorgen. Onderzoek wijst uit dat in Europa consumenten en bedrijven financieel gaan profiteren van de verminderde afhankelijkheid van olie en de lagere kilometerprijs van elektrische auto’s. Dat geld wordt uitgegeven of geïnvesteerd en levert zo minimaal 500.000 nieuwe banen op tussen nu en 2030.

Mythe 5: Elektrische auto’s zijn gevaarlijk voor voetgangers
Elektrische auto’s zijn van zichzelf fluisterstil en de ontwerpers houden daar rekening mee. Aangezien er geen motorgeluid doorklinkt in het interieur, moeten andere stoorzenders ook de mond gesnoerd worden. Dat stille auto’s een potentieel gevaar vormen voor voetgangers, is een kwestie waarover zowel autofabrikanten als Europese wetgevers zich al gebogen hebben. Zo moeten nieuwe elektrische auto’s tegenwoordig verplicht een geluid maken als ze langzaam rijden (tot 20 km/h) en wanneer ze achteruitrijden. De automerken hanteren trouwens vaak 30 km/h als bovengrens. Daarboven maken andere geluiden, zoals bandengeruis, de rijdende auto sowieso hoorbaar.

Mythe 6: Elektrische auto’s zijn saai
Ga zelf een proefrit maken en je zult merken dat elektrische auto’s erg leuk rijden. Een elektromotor levert veel trekkracht en doet dat direct vanuit stilstand. Dit zorgt voor een dynamische rijervaring. Hoewel het accupakket de auto zwaarder maakt, staat het lage zwaartepunt garant voor een goede stabiliteit. Hierdoor biedt zelfs een elektrische stadsauto als de Škoda Citigoe iV een boel rijplezier. Nota bene het Britse tijdschrift TopGear Magazine prijst hoe vlot en wendbaar de Citigoe iV wel niet door stadsverkeer beweegt.

Mythe 7: Elektrische auto’s zier er suf uit
Elektrische auto’s kunnen eruitzien als elk ander model. Aangezien het accupakket in de vloer zit en de auto geen traditionele motorruimte nodig heeft, hebben de ontwerpers alle vrijheid. Ze kunnen een model tekenen dat lijkt op een gewone auto, zoals de Citigoe iV. Ook kunnen ze een dynamisch ontwerp op papier zetten zoals dat van de nieuwe Škoda Enyaq. Zijn MEB-platform zorgt tevens voor meer binnenruimte, iets wat ontwerpers nog meer vrijheid geeft.

Mythe 8: Er zijn te weinig schaarse metalen
Voor de productie van accupakketten zijn verschillende schaarse metalen nodig – in het bijzonder lithium. Critici beweren dat er te weinig grondstoffen beschikbaar zijn voor de massaproductie van elektrische auto’s, maar dat is niet waar. Zo is er steeds minder kobalt nodig voor de productie van accucellen en bestaan er nieuwe batterijtechnologieën die het zelfs helemaal zonder kobalt doen. Nieuwe bronnen voor lithium worden regelmatig gevonden. Tsjechië, het thuisland van Škoda, heeft zelfs aanzienlijke lithiumbronnen, goed voor ongeveer 3 procent van de wereldvoorraad. En naarmate meer mensen elektrisch gaan rijden, kunnen automerken de schaarse metalen uit gerecyclede batterijen gaan hergebruiken.

* De genoemde verbruikscijfers zijn gebaseerd op de WLTP testsystematie. Deze verbruikcijfers kunnen onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.