Het belastingplan voor de auto vanaf 2024

Belastingplan voor de auto vanaf 2024

De komende jaren gaat er heel wat veranderen binnen de EU als het gaat om alle nieuw verkochte personenauto’s en bestelbusjes. Per 2035 mogen er namelijk geen nieuwe benzine- en dieselauto’s meer verkocht worden. Met dit voorstel heeft het Europees Parlement begin 2023 ingestemd en daar werken we de komende jaren al naartoe. Om de doelen te kunnen behalen is de overgang naar emissievrije auto’s verdeeld in een aantal stappen.

Alles over elektrisch rijden

Ben jij geïnteresseerd in duurzame mobiliteit? Neem dan contact met ons op voor advies op maat!

De stappen tot 2035 naar een emissievrije auto

De komende jaren gaat er nog veel veranderen als het gaat om de auto en bestelbus. In verschillende kleine en grote stappen is het de bedoeling dat alle auto's in 2035 verplicht uitstootvrij zijn. Het doel heeft grote impact waar we stukje bij beetje naartoe werken.

Zakelijke auto's emissievrij
De eerste doelstelling is dat per 2025 alle nieuwe zakelijke auto’s emissievrij moeten zijn. Daarbij komt dat veel meer steden een emissievrije zone krijgen vanaf 2025. Voertuigen met een brandstofmotor mogen die zone dan niet meer betreden. De regels die hierbij horen zijn nog niet allemaal bekend en zullen in de komende twee jaar nog bekend worden gemaakt. Deze beslissing zal ook een effectieve bijdrage leveren aan het op termijn beschikbaar maken van elektrische voertuigen voor de tweedehandsmarkt. Over het rekeningrijden wordt ook al langer gesproken.

De stappen tot 2035 naar een emissievrije auto

Rekeningrijden vanaf 2030

Naar verwachting wordt in 2030 het rekeningrijden ingevoerd. Het verschil met de huidige motorrijtuigenbelasting, waar we nu als eigenaar van een auto per kwartaal belasting betalen, is dat we straks een bedrag per gereden kilometer gaan betalen. Dit gaat bijvoorbeeld ook gelden voor kilometers die je aflegt over de grens. Ook hiervan is nog niet bekend hoe de heffing er precies uit zal zien. In de komende jaren verwachten we hier meer duidelijkheid over te krijgen. Alle informatie over het rekeningrijden is te vinden op de website van de rijksoverheid. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat het een nadeel gaat opleveren voor bepaalde categorieën zoals kleine of elektrische auto’s en werkenden die met de auto reizen. Voor de korte termijn is de emissievrije bestelbus het belangrijkste.

Rekeningrijden vanaf 2030

Nieuwe belastingregels voor bedrijfswagens

Een nieuwe regel die voor zakelijke rijders veel gaat veranderen is de afschaffing van de bpm. Per 1 januari 2025 is er voor bestelauto’s die op benzine, diesel of gas rijden geen vrijstelling meer. De kosten voor nieuwe niet-elektrische bestelauto’s wordt daardoor fors hoger, gemiddeld met wel € 11.500. Daar bovenop zou nog een verhoging komen van de motorrijtuigenbelasting (mrb) voor bestelauto’s per 2025, maar deze structurele verhoging gaat niet door. Dit betekent dat een nieuwe bedrijfswagen kopen in 2024 nog zal lonen of dat je daarna een gebruikte bestelauto kunt overwegen.

Nieuwe belastingregels voor bedrijfswagens

Subsidie voor aanschaf elektrische auto – SEPP

Tijdens prinsjesdag 2023 is vermeld dat de subsidie bij aanschaf van een nieuwe elektrische auto voor particulieren vanaf 2024 verandert van € 2.950 naar € 2.550. Echter demissionair staatssecretaris Vivianne Heijnen heeft gemeld dat de subsidie voor elektrische auto's toch op hetzelfde niveau blijft als dit jaar. Voor de aanschaf van een nieuwe elektrische auto is nog steeds € 2.950 beschikbaar. Voor een gebruikte elektrische auto blijft de subsidie ook € 2.000.Zoals afgelopen jaren het geval was, heeft de subsidiepot een maximaal bedrag. Op de website van de overheid kun je gemakkelijk controleren wat de actuele stand van de subsidiepot is. Voor het jaar 2024 wordt er weer een nieuw budget beschikbaar gesteld. Voor nieuwe auto’s is dit 58 miljoen en voor gebruikte auto’s 29,4 miljoen euro. Naar alle waarschijnlijkheid is wordt de subsidie vanaf 1 januari 2025 geschrapt.

Subsidie voor aanschaf elektrische auto – SEPP

Een nieuw bijtellingspercentage?

Op onze blog hebben we het vaker over bijtelling. Maar hoe werkt het precies en waar heb je als werknemer nu precies allemaal recht op? In het kort moet je wanneer je in een auto van de zaak rijdt bijtelling betalen wanneer je meer dan 500 kilometer privé per jaar rijdt. Bijtelling wordt berekend als percentage over verschillende kenmerken van het voertuig zoals de het motortype, de aanschafprijs en de uitstoot. Sinds de opkomst van elektrische auto’s wordt er een korting op de bijtelling gehanteerd. In 2024 is dit nog 6% op auto's met een maximale aanschafwaarde van € 30.000. Hierna zal de korting voor elektrische auto's verdwijnen en geldt het bijtellingspercentage van 22%. Zoals het er naar uit ziet lijken elektrische auto's vanaf 2025 dan zakelijk een minder aantrekkelijke keuze te zijn. Daarom zullen in 2024 alsnog veel zakelijke rijders kiezen voor een elektrische auto.

Een nieuw bijtellingspercentage?

Hogere belastingvrije kilometervergoeding

Afgelopen jaar is voor het eerst in jaren de belastingvrije kilometervergoeding al verhoogd naar 21 cent per kilometer. Vanaf 2024 zal deze nogmaals worden verhoogd met 1 cent en dus 22 cent per kilometer worden. Rijd je een auto of fiets van de zaak? Dan is de onbelaste reiskostenvergoeding niet voor jou van toepassing.

Ik heb interesse

Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden van Vallei Auto Groep. Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en het gebruik hiervan is onderworpen aan het Google Privacy beleid en de Googlegebruiksvoorwaarden .
Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden van Vallei Auto Groep. Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en het gebruik hiervan is onderworpen aan het Google Privacy beleid en de Googlegebruiksvoorwaarden .

Foto's inruilauto

Voor een goede taxatie bepaling upload u minimaal 8 foto’s.

Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden van Vallei Auto Groep. Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en het gebruik hiervan is onderworpen aan het Google Privacy beleid en de Googlegebruiksvoorwaarden .