Familiegevoel
Het design van de A6 avant e-tron laat zien hoe elementen uit de succesvollge Audi A6-serie naar het e-tron tijdperk kunnen worden vertaald. Dit zie je bijvoorbeeld aan het grotendeels gesloten singleframe, dat onderaan door diepliggende luchtinlaten voor de koeling van aandrijving, accu en remmen wordt geflankeerd, en de doorgetrokken lichtstrip op de achterklep.De luchtweerstand van de Audi A6 Avant e-tron concept is geoptimaliseerd met behulp van windtunnels. De sportieve proporties en lijnen in combinatie met de voor het merk typische Avant-achterklep resulteren niet alleen in elegantie, maar ook in een cW-waarde van 0,24 – ondanks de kenmerkende hoge Avant-daklijn slechts twee honderdsten boven de waarde van de Sportback. De lage luchtweerstand verlaagt het energieverbruik, wat een positieve invloed op de actieradius kan hebben.
Actieradius
De Audi A6 Avant concept laat zien welke elektrische actieradius er in de toekomst moelijk zoukunnen zijn, ook serieauto's. Afhankelijk van de model- en de aandrijvingsuitvoreing zou de auto, die gebaseerd is op de Audi A6 Avant e-tron concept, in de toekomst een actieradius van meer dan 700 kilometer (WLTP) kunnen hebben. De Audi A6 Avant e-tron concept is voorzien van 800 volt-systeem en heeft een laadcapaciteit tot wel 270 kW.
Een nieuw platform
Het nieuwe techniekplatform PPE staat aan de basis voor de innovatieve oplossingen. Een centraal element daarbij is, net zoals bij deze Audi A6 concept, is een accumodule tussen de assen. Deze kan in verschillende capaciteiten worden ingebouwd en aan het motortype worden aangepast. Modellen met een kleiner vermogen kunnen worden uitgerust met een lichtere en kleinere accu. Door de volledige benutting van de wagenbasis kan er een relatief platte lay-out voor de accu worden gecreëerd, die noodzakelijk is voor auto's met een dynamische architectuur. Bovendien kan deze lay-out de inbouw van de vierwielaandrijving quattro mogelijk maken.