Bpm staat voor Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen. Het is eigenlijk in feite een aanschafbelasting die je eenmalig betaalt over een personenauto of motorrijtuig die in Nederland een kenteken krijgt. Het geldt dus ook voor een geïmporteerde auto die hier in Nederland de weg op gaat.
Je betaalt bpm over
een personenauto of motor;
een vrachtauto wanneer deze bevestigingspunten heeft voor extra zitplaatsen naast de gebruikelijke zitplaatsen voor bestuurder en bijrijders. Het valt dan onder een personenauto;
een kampeerauto of omgebouwde bestelbus. Wanneer er bijvoorbeeld een bank in de laadruimte is geplaatst, wordt het gezien als een personenauto. Koop je een tweedehands bestelbus dat van een particulier is geweest, dan hoef je geen bpm meer te betalen. Koop je een tweedehands bestelbus die zakelijk heeft gereden, dan moet je nog wel bpm betalen. De bpm schuift dan door naar de eerstvolgende particuliere koop.
Je betaalt bpm wanneer je een auto koopt die voor het eerst een Nederlands kenteken krijgt. Dit kan dus een nieuwe auto zijn of een geïmporteerde auto. Bij een nieuwe auto zit de bpm vaak in de verkoopprijs en zal de verkoper zorgen voor de registratie in het kentekenregister. Koop je een geïmporteerde auto niet via de dealer, dan zal je zelf bpm aangifte moeten doen en bpm betalen.
Je hoeft dus geen bpm te betalen over een tweedehands auto, want dat heeft de eerste eigenaar al gedaan. Verder betaal je ook geen bpm over een elektrische auto. Ook als deze voor het eerst in Nederland een kenteken krijgt.
Rijd je zakelijk met een bestelbus? Dan hoef je geen bpm te betalen als je voldoet aan de voorwaarden van de ondernemersregeling. Let op, koop je vanaf 2025 een nieuwe bestelbus met een brandstofmotor, dan krijg je als ondernemer geen bpm-vrijstelling meer. We vertellen je hier graag meer over.