De acht generaties Volkswagen Golf, van de Golf 1 tot de Golf 8

De acht generaties Volkswagen Golf, van de Golf 1 tot de Golf 8

Nu Volkswagen de nieuwe generatie Golf heeft onthuld, is het een leuk moment om terug te kijken naar de vorige zeven generaties van de bestseller, waarvan in totaal meer dan 35 miljoen exemplaren zijn gebouwd.

De auto waar een heel segment naar is vernoemd, bereikt dit jaar een nieuwe mijlpaal. Nu Volkswagen de nieuwe generatie Golf heeft onthuld én nu de prijzen bekend zijn, is het een leuk moment om terug te kijken naar de eerste zeven generaties van de bestseller, waarvan in totaal meer dan 35 miljoen exemplaren zijn gebouwd. Wij nemen je mee in de evolutie van icoon Volkswagen. Met inmiddels acht generaties Volkswagen Golf.

De Golf is al sinds 1974 ‘one of a kind’. Elke generatie van het succesmodel heeft weliswaar zijn eigen karakter, maar bevat altijd hetzelfde, unieke DNA dat tot op de dag van vandaag geliefd is bij rijders en fans onder alle rangen en standen. 

De Volkswagen Golf 1 – het icoon is geboren

Het is mei 1974. Songfestivalwinnaar Waterloo van Abba klinkt uit onze autoradio’s. Nederland heeft zin in het komende WK-voetbal in West-Duitsland. Maar er is meer nieuws van onze oosterburen: Volkswagen komt met de eerste Golf ooit. Ga er maar aanstaan. Verzin een opvolger voor de Kever, de populairste auto aller tijden. Designer Giorgetto Giugiaro durft het aan. En maakt het helemaal waar. Met een model dat in alles het tegenovergestelde is. Van rond naar hoekig. Van een luchtgekoelde motor achterin, naar een watergekoelde motor voorin. Van achterwiel‑ naar voorwielaandrijving. De stap van de Kever naar de Golf was revolutionair. Een innovatie van formaat. Het design van de allereerste Golf is tot op de dag van vandaag terug te zien in het design van de nieuwste generatie. Iconische kenmerken van de hatchback zijn de kenmerkende C-stijl, de karakteristieke wielkasten en de scherpe lijnen.

Dit wil je ook weten…

  • Binnen twee jaar rolt de miljoenste Golf uit de fabriek
  • In juni 1976 volgt de sportieve Golf GTI met een topsnelheid van 182 km/u
  • In maart 1979 introduceert Volkswagen de Golf cabriolet
  • Al in 1976 is er een 100% elektrisch model, de Elektro Golf. Laadtijd: 12 uur
  • De ontwerper van de Golf tekent ook voor de DeLorean DMC-12, bekend uit de film Back to the future  

De Volkswagen Golf 2 – de introductie van ABS, een katalysator én elektrische aandrijving

De allereerste opvolgerHet is 1983. Op tv zien we de eerste aflevering van The A-team. Op je spaarrekening krijg je 9% rente. De eerste cd’s gaan over de toonbank. Apple presenteert zijn eerste computermuis. Thriller van Michael Jackson is het populairste album van het jaar. En Volkswagen komt met de tweede generatie Golf. De Golf 2 moest vooral een Golf blijven, dus het nieuwe ontwerp mocht niet afdwalen van het oorspronkelijke concept. De tweede versie van de populaire Golf is dan ook - ondanks een andere ontwerper - overduidelijk het-broertje-van. Het stoere broertje. De Golf II is wat langer, breder en zo’n 100 kilo zwaarder en is meer gestroomlijnd. Wat blijft - en nooit meer verdwijnt - is de karakteristieke C-stijl. De brede achterstijl in de vorm van de letter C. Ook de ronde koplampen zijn terug, maar wel voor het laatst. Op technisch vlak heeft hij de lat in het segment op een voor toen ongekend hoog niveau gelegd. De tweede generatie van de Golf was uit te rusten met een katalysator (1984), ABS (1986) en 16-kleppen motoren (1987).

Dit wil je ook weten…

  • Vanaf 1984 heeft de Golf voor het eerst een katalysator 
  • In 1986 volgt ABS (antiblokkeersysteem), stuurbekrachtiging en vierwielaandrijving
  • In 1989 zag de eerste elektrische rijdende Golf het levenslicht, de Golf Citystromer 
  • In 1990 rolt de Golf Country uit de fabriek. Een offroad-versie die opvallend hoog op z'n wielen staat, compleet met bullbar  

De Volkswagen Golf 3 – grote stap in veiligheid en design

Het is alweer 1991. Duitsland is inmiddels een jaar herenigd. De Sovjet-Unie valt uiteen. De Trabant-fabriek sluit haar deuren. De 17-jarige Boris Becker veegt zijn opponent van de baan op Wimbledon  En in Wolfsburg wordt het startsein gegeven voor de ontwikkeling van de Golf 3. De derde generatie Golf  luidde in 1991 een nieuw tijdperk in en ziet het levenslicht, net zoals voetballer Virgil van Dijk. De designers en techneuten van Volkswagen hebben alles op z’n kop gezet. Nagenoeg niets aan de Golf III is hetzelfde als zijn voorganger. Toch oogt hij als een logische opvolger. Het resultaat: een aerodynamischer ontwerp, voor het eerst vierkante koplampen en een grote stap in veiligheid.

Dit wil je ook weten…

  • De derde generatie Golf is de eerste met airbags vóór. 
  • In 1991 lanceert Volkswagen de Golf VR6 en kunnen sportieve rijders kiezen voor een dikke zescilindermotor. 
  • De Golf III is de eerste Golf met een TDI-dieselmotor als optie
  • Vanaf 1996 heeft de Golf ook ABS (antiblokkeersysteem)

De Volkswagen Golf 4 – misschien wel de strakste Golf ooit

Het is 1997. Het jaar waarin Jan Smit voor het eerst piekt in de Top 40 én waarin tieneridool Robie Williams uitgroeit tot wereldster met 'Let me entertain you'. Kate Winslet en Leonardo Di Caprio schrijven filmhistorie en hebben succes met de Titanic in de bioscopen. Maar het is ook het jaar van de 15e en de voorlopig laatste Elfstedentocht. En de introductie van de vierde generatie Golf. De Golf IV wordt door velen gezien als een stijlicoon dankzij de cleane vormgeving, z’n minimalistische exterieur en z’n extreem brede C-stijl die nog steeds terugvoert naar de Golf 1. Ook binnen is hij stijlvol en strak met een ongekend hoog afwerkingsniveau, met voor het eerst geïntegreerde navigatie en kleurenbeeldscherm. Op gebied van techniek gaat Volkswagen helemaal los. Bijvoorbeeld met de spectaculaire Golf R32 met vierwielaandrijving en een top van bijna 250 km/u.

Dit wil je ook weten…

  • De R32 is de eerste Golf met DSG, een revolutionaire automaat
  • De R in Golf R32 staat voor Racing en haalt een spectaculaire topsnelheid van 250 km/u
  • De Golf IV is de eerste Golf met handgeschakelde 6-bak
  • In 2002 passeert de Golf, de Kever in verkoopaantallen. De teller staat op 21,5 miljoen  

De Golf 5 – Ongekend sportief

Het is alweer 2003. Het jaar waarin Europa éen van de heetste zomers ooit beleefd. PSV wordt nipt kampioen. Shoarmazaak El Aviva komt met een innovatie: de Kapsalon. Zowel Harry Potter als prinses Amalia worden geboren. En de Golf vindt zichzelf voor de vijfde keer opnieuw uit. Met de komst van de Golf 5 in 2003 had menig rivaal in het hoge middensegment het nakijken wat betreft comfort en dynamiek. Met een gespierder uiterlijk dan z’n voorganger. Hij is duidelijk naar de sportschool geweest. Dat zie je goed aan de voorkant die meer naar onderen staat. En de motorkap die net zoals bij sportauto’s de contouren van de koplampen volgt. Al te sportieve rijders worden opgevangen door liefst acht airbags.

Dit wil je ook weten…

  • De Golf V krijgt ook een krachtige GTI-uitvoering met 200 pk. Het wordt de best verkochte ‘hot hatch’ ooit. Met zwarte grille en sportstoelen met de beroemde ruitbekleding wordt de terugkeer van de GTI ingeluid.
  • Wist je trouwens dat GTI staat voor Gran Turismo Iniezione? Iniezione is Italiaans voor injectie
  • In 2007 volgt de Golf BlueMotion met een verbruik van maar 4,5 liter per 100 km

De Volkswagen Golf 6 – veiligheid op nummer 1

In 2008 gaat de Amerikaanse bank Lehman Brothers failliet. We swipen ons suf op de iPhone 3G. Barack Obama wordt beëdigd als 44e president. En Volkswagen fleurt het jaar verder op met z’n zesde generatie Golf. De Golf VI maakt een enorme sprong in veiligheid en comfort dankzij allerlei slimme assistentiesystemen, waaronder Park Assist. Voortaan kan zelfs de grootste brokkenpiloot feilloos inparkeren. Verder gaat in de Volkswagen fabriek eindelijk weer eens het dak eraf: in 2011 ziet de nieuwste Golf Cabrio het daglicht, waaronder een GTI-versie.

Dit wil je ook weten…

  • De Golf VI haalt de maximale veiligheidsscore bij de EuroNCAP-crashtest
  • Handig voor het Nederlandse weer: het dak van de Golf Cabrio gaat dicht in 9,5 sec.
  • In 2009 wordt de Golf VI uitgeroepen tot Auto van het jaar
  • In 2012 bestaat de GTI 35 jaar. Dit wordt gevierd met de GTI Edition 35

De Golf 7 – nog slimmer en zuiniger

Het is 2012. Astronaut André Kuipers wordt de ruimte ingeschoten. Siem de Jong schiet Ajax naar het 31e kampioenschap en Volkswagen lanceert generatie nummer zeven. Bij de Golf VII staan efficiëntie en connectiviteit centraal. Hij is maar liefst 100 kilo afgevallen, dus zuiniger. Ook hangt er voortaan een stekker aan veel modellen. Zo is er de Golf GTE (opladen en tanken) en de 100% elektrische e-Golf. Wie denkt dat dit de allereerste Golf op stroom is, heeft het het mis. Die eer gaat naar de Golf Elektro uit… 1976. Verder zit de Golf VII vol hightech, zoals een infotainmentsysteem dat je met je stem én met handgebaren kan bedienen.

Dit wil je ook weten…

  • In 2013 wordt de Golf VII uitgeroepen tot Wereldauto van het jaar
  • De Golf is standaard uitgerust met allerlei brandstofbesparende BlueMotion Technologies zoals een systeem dat energie opwekt als je afremt
  • Er is ook een Golf met aardgasmotor, voordeliger en schoner dan benzine en diesel
  • In 2016 komt er een model-update die zo serieus is, dat deze ook wel de Golf 7.5 wordt genoemd  

De Golf 8 – digitaler en meer verbonden dan ooit

Het is 2020. Het Nederlands elftal gaat voor een nieuwe Europese titel. Amerika kiest een nieuwe president. En de wereld krijgt een nieuwe Golf. De achtste generatie. Het doek is er af. De nieuwe Golf kan bijna niet wachten om de fabriek uit te rollen. Maar nog heel even geduld. In maart is hij er. Wat we nu al weten: deze Golf overtreft al z’n voorgangers. In alles. Met meer gemak, meer comfort en meer slimme assistentie. Stap in en hij herkent je meteen. Hij weet al je favoriete instellingen. Voor je stoel, verlichting, temperatuur, radio en de navigatie. Vertel welke muziek je wilt horen en hij draait het. Wat wil je nog meer.

Dit wil je ook weten…

  • Standaard heeft deze Golf al LED-verlichting
  • Uniek op de Golf: Car2X. Een systeem dat vooruit kijkt en waarschuwt voor obstakels
  • De Golf is de best verkochte Europese auto ooit. De teller staat inmiddels op 35 miljoen exemplaren