De auto waar een heel segment naar is vernoemd, bereikt dit jaar een nieuwe mijlpaal. Nu Volkswagen de nieuwe generatie Golf heeft onthuld én nu de prijzen bekend zijn, is het een leuk moment om terug te kijken naar de eerste zeven generaties van de bestseller, waarvan in totaal meer dan 35 miljoen exemplaren zijn gebouwd. Wij nemen je mee in de evolutie van icoon Volkswagen. Met inmiddels acht generaties Volkswagen Golf.
De Golf is al sinds 1974 ‘one of a kind’. Elke generatie van het succesmodel heeft weliswaar zijn eigen karakter, maar bevat altijd hetzelfde, unieke DNA dat tot op de dag van vandaag geliefd is bij rijders en fans onder alle rangen en standen.
De Volkswagen Golf 1 – het icoon is geboren
Het is mei 1974. Songfestivalwinnaar Waterloo van Abba klinkt uit onze autoradio’s. Nederland heeft zin in het komende WK-voetbal in West-Duitsland. Maar er is meer nieuws van onze oosterburen: Volkswagen komt met de eerste Golf ooit. Ga er maar aanstaan. Verzin een opvolger voor de Kever, de populairste auto aller tijden. Designer Giorgetto Giugiaro durft het aan. En maakt het helemaal waar. Met een model dat in alles het tegenovergestelde is. Van rond naar hoekig. Van een luchtgekoelde motor achterin, naar een watergekoelde motor voorin. Van achterwiel‑ naar voorwielaandrijving. De stap van de Kever naar de Golf was revolutionair. Een innovatie van formaat. Het design van de allereerste Golf is tot op de dag van vandaag terug te zien in het design van de nieuwste generatie. Iconische kenmerken van de hatchback zijn de kenmerkende C-stijl, de karakteristieke wielkasten en de scherpe lijnen.
Dit wil je ook weten…
- Binnen twee jaar rolt de miljoenste Golf uit de fabriek
- In juni 1976 volgt de sportieve Golf GTI met een topsnelheid van 182 km/u
- In maart 1979 introduceert Volkswagen de Golf cabriolet
- Al in 1976 is er een 100% elektrisch model, de Elektro Golf. Laadtijd: 12 uur
- De ontwerper van de Golf tekent ook voor de DeLorean DMC-12, bekend uit de film Back to the future
De Volkswagen Golf 2 – de introductie van ABS, een katalysator én elektrische aandrijving
De allereerste opvolgerHet is 1983. Op tv zien we de eerste aflevering van The A-team. Op je spaarrekening krijg je 9% rente. De eerste cd’s gaan over de toonbank. Apple presenteert zijn eerste computermuis. Thriller van Michael Jackson is het populairste album van het jaar. En Volkswagen komt met de tweede generatie Golf. De Golf 2 moest vooral een Golf blijven, dus het nieuwe ontwerp mocht niet afdwalen van het oorspronkelijke concept. De tweede versie van de populaire Golf is dan ook - ondanks een andere ontwerper - overduidelijk het-broertje-van. Het stoere broertje. De Golf II is wat langer, breder en zo’n 100 kilo zwaarder en is meer gestroomlijnd. Wat blijft - en nooit meer verdwijnt - is de karakteristieke C-stijl. De brede achterstijl in de vorm van de letter C. Ook de ronde koplampen zijn terug, maar wel voor het laatst. Op technisch vlak heeft hij de lat in het segment op een voor toen ongekend hoog niveau gelegd. De tweede generatie van de Golf was uit te rusten met een katalysator (1984), ABS (1986) en 16-kleppen motoren (1987).
Dit wil je ook weten…
- Vanaf 1984 heeft de Golf voor het eerst een katalysator
- In 1986 volgt ABS (antiblokkeersysteem), stuurbekrachtiging en vierwielaandrijving
- In 1989 zag de eerste elektrische rijdende Golf het levenslicht, de Golf Citystromer
- In 1990 rolt de Golf Country uit de fabriek. Een offroad-versie die opvallend hoog op z'n wielen staat, compleet met bullbar
De Volkswagen Golf 3 – grote stap in veiligheid en design
Het is alweer 1991. Duitsland is inmiddels een jaar herenigd. De Sovjet-Unie valt uiteen. De Trabant-fabriek sluit haar deuren. De 17-jarige Boris Becker veegt zijn opponent van de baan op Wimbledon En in Wolfsburg wordt het startsein gegeven voor de ontwikkeling van de Golf 3. De derde generatie Golf luidde in 1991 een nieuw tijdperk in en ziet het levenslicht, net zoals voetballer Virgil van Dijk. De designers en techneuten van Volkswagen hebben alles op z’n kop gezet. Nagenoeg niets aan de Golf III is hetzelfde als zijn voorganger. Toch oogt hij als een logische opvolger. Het resultaat: een aerodynamischer ontwerp, voor het eerst vierkante koplampen en een grote stap in veiligheid.
Dit wil je ook weten…
- De derde generatie Golf is de eerste met airbags vóór.
- In 1991 lanceert Volkswagen de Golf VR6 en kunnen sportieve rijders kiezen voor een dikke zescilindermotor.
- De Golf III is de eerste Golf met een TDI-dieselmotor als optie
- Vanaf 1996 heeft de Golf ook ABS (antiblokkeersysteem)