Front
Accenten van de T5 zijn terug te vinden in de vorm van de radiatorgrille, de koplampen doen denken aan de T6.1, en de iconische strakke lijnen verwijzen naar de T1. In de nieuwe Transporter zijn deze kenmerken echter aanzienlijk verder ontwikkeld. Dit design is ook al geïntegreerd in het huidige Bulli-gamma. "Het ontwerp van de voorzijde van onze zevende-generatie Transporter laat direct zien dat hij deel uitmaakt van de Bulli-familie, als aanvulling op de Multivan en ID. Buzz," aldus Kirzinger.
En profil
Het zijaanzicht van de Transporter, die een lengte heeft van 5.050 mm tot 5.450 mm, wordt gekenmerkt door het strakke design dat zo typisch is voor een Bulli. "Net als bij de T6.1 hebben we de bovenste contour van de koplampen doorgetrokken naar de zijkanten. Deze lijn loopt door naar de achterzijde en vormt daarboven een duidelijke, lineaire kromming: de Bulli-lijn. Deze lijn scheidt het bovenste en onderste deel van de carrosserie en is een eerbetoon aan de T1," legt Kirzinger uit.Ook het aanbod van Transporter-velgen - 16, 17 en 19 inch - is volledig nieuw ontworpen. De 19 inch Indianapolis lichtmetalen velgen springen in het oog, met hun diamantgeslepen velgrand en zes zwarte spaken en binnenvlakken. Net als bij de T6.1 en de grote Crafter, is de tankklep van de diesel- en plug-in hybrideversies optimaal toegankelijk en geïntegreerd in de B-stijl van de carrosserie. Bij de plug-in hybride- en volledig elektrische modellen bevindt de laadpoort zich onder de rechter koplamp.
Achter
De achterzijde van de nieuwe Transporter heeft een uniform design, waardoor het de heldere en kenmerkende kenmerken van een Bulli behoudt. De bestelbus is opnieuw leverbaar met een keuze uit een achterklep of twee achterdeuren. Ondanks het volledig nieuwe ontwerp en technologische doorontwikkeling, slaat de opvallende vorm van de LED-achterlichten die naar de zijkanten uitlopen, een stilistische brug naar de T5."Met een horizontale lijn onder de achterruit en een zwarte handgreepstrip boven de kentekenplaat hebben we een gladde horizontale strook gecreëerd tussen de C-vormige achterlichtunits, wat het iconische design van de nieuwe Transporter benadrukt," zegt Kirzinger. "Zoals altijd bij een Volkswagen-bedrijfswagen is elke lijn functioneel. De horizontale lijnen onder de achterruit en boven de handgreepstrip omlijsten het Volkswagen-logo en lopen tot op de millimeter nauwkeurig door in de achterlichten."Bij de zevende generatie Transporter volgt vorm dus opnieuw functie. Een ander voorbeeld is de keuze tussen een achterklep of achterdeuren: hun uitsparing reikt diep in de bumper, wat resulteert in een lage tildrempel van slechts 575 mm tot 638 mm, afhankelijk van de versie.