Vanaf 1 januari 2025 moeten ondernemers ook bij aanschaf van een bedrijfswagen BPM gaan betalen. BPM is een aanschafbelasting die tot nu toe alleen bij personenauto’s moet worden betaald. Vanaf 2025 betalen bedrijven deze aanschafbelasting ook op “een grijs kenteken” zoals het in de volksmond heet. Verwacht wordt dat de aanschafwaarde met BPM van een bestelauto ongeveer 40% hoger wordt. Vallei Auto Groep vertelt je graag meer hoe dit in zijn werk gaat.
Ben jij geïnteresseerd in één van onze bedrijfswagens? Neem dan contact met ons op of bekijk direct de voorraad.
BPM staat voor Belasting voor Personenauto’s en Motorrijtuigen. Het is een belasting die je eenmalig betaalt bij aanschaf van voertuigen in Nederland. Deze belasting is van toepassing op verschillende soorten voertuigen, waaronder personenauto’s, motorrijtuigen. Vanaf 2025 worden ook bedrijfswagens belast met BPM.Als eigenaar van een nieuwe of geïmporteerde auto die voor het eerst in Nederland wordt geregistreerd, ga je dus BPM betalen. Het BPM-bedrag is opgenomen in de uiteindelijke prijs van het voertuig en wordt vaak duidelijk op de offerte of factuur vermeld. De heffing zal plaatsvinden als het voertuig in het kentekenregister van de RDW wordt geregistreerd.
Geen vrijstelling voor BPM meer
De verdwijning van de BPM-vrijstelling op bestelauto’s met verbrandingsmotor maakt een einde aan de grijskentekenregeling voor ondernemers. Het is een belangrijke ontwikkeling die invloed heeft op de kosten van ondernemers. De reden achter de afschaffing van de BPM-vrijstelling is de dringende behoefte van de overheid om de CO2-uitstoot te verminderen. Door de BPM-vrijstelling op bestelauto’s met een verbrandingsmotor af te schaffen, hoopt de overheid ondernemers aan te moedigen om te investeren in milieuvriendelijke alternatieven. Denk hierbij aan emissievrije of geheel elektrische bestelauto’s. Ondernemers kunnen tot 2025 nog profiteren van de BPM-vrijstelling voor hun nieuwe bestelauto met verbrandingsmotor. 2024 staat daardoor in het teken van de bestelauto. Naar verwachting schaffen ondernemers juist nog een nieuwe bestelauto aan, om zo voor de komende jaren nog gebruik te kunnen maken van de grijskentekenregeling.
De afschaffing van de BPM-vrijstelling heeft directe en merkbare gevolgen voor de aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen met verbrandingsmotor. De aanschafkosten van een bedrijfswagen zullen fors hoger liggen, omdat het BPM nu boven op de aanschafwaarde wordt betaald. Het wordt verwacht dat vanaf 2025 de kosten voor de aanschaf van een bedrijfswagen met verbrandingsmotor ongeveer 40% duurder worden in vergelijking met 2024.Bovendien wordt verwacht dat er een enorme toeloop komt van ondernemers die nog willen profiteren van de BPM-vrijstelling. Wachten ondernemers te lang met bestellen, dan lopen zij het risico dat alle in 2024 te produceren bedrijfswagens al verkocht zijn. Voor ondernemers betekent dit dat 2024 nog een gunstiger moment kan zijn om nog een bedrijfswagen met verbrandingsmotor aan te schaffen, mits zij deze op tijd bestellen zodat de bus nog in 2024 leverbaar is.
Het BPM-tarief zal vanaf 2025 worden berekend op basis van de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen. De BPM bedraagt € 66,91 per gram C02-uitstoot. Dus met andere woorden, hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger het BPM-tarief is.
Rekenvoorbeeld
Op een Volkswagen Caddy 75kw met een CO2-uitstoot van 127 g/km, bedraagt de BPM dus 127 x 66,91 = € 8.497,57.
Het kan dus erg voordelig zijn om als ondernemer nog in 2024 een bedrijfswagen aan te schaffen. Dit heeft 3 redenen.
Onze accountmanagers van Volkswagen Bedrijfswagens informeren je graag bij het maken van de juiste keuzes in dit overgangsjaar. Ze kunnen je alles vertellen over de veranderende belastingregels en adviseren bij de meest geschikte mobiliteitsoplossing met oog op duurzame mobiliteit en komende veranderingen waaronder bijvoorbeeld zero-emissiezones. Dus wacht niet te lang om nog te profiteren van de BPM-vrijstelling in 2024 en haal het maximale uit je investering in een nieuwe bedrijfswagen.
BPM is een afkorting voor Belasting voor Personenauto's en Motorrijtuigen. Deze belasting wordt eenmalig betaalt bij aanschaf van voertuigen in Nederland. Word je als eerste eigenaar van een nieuwe of geïmporteerde auto die voor het eerst in Nederland wordt geregistreerd, betaal je BPM.
De BPM-vrijstelling verdwijnt vanaf 2025 op bedrijfswagens met een verbrandingsmotor. De reden achter deze afschaffing is de dringende behoefte van de overheid om de CO2-uitstoot te verminderen. Verwacht wordt dat de aanschafsprijs 40% duurder wordt.
Tot 2025 kunnen ondernemers nog profiteren van de BPM-vrijstelling. Vanaf 2025 zal er bij aanschaf van een nieuwe bedrijfswagen BPM betaald moeten worden.
Het BPM-tarief zal worden berekend op basis van de CO2-uitstoot van de bedrijfswagen. BPM bedraagt € 66,91 per gram CO2-uitstoot. Hoe hoger de uitstoot, hoe hoger het BPM-tarief.
Auto's en bedrijfswagens met geen CO2-uitstoot (elektrische voertuigen) en tweedehandsauto's waarvan het kenteken al in Nederland zijn geregistreerd, zij BPM vrij.