Review Audi e-tron 55 Quattro

Review Audi e-tron 55 Quattro

Top 200 km/h | 0-100 km/h in 5,9 sec.

Zelden kreeg een auto zo ongelooflijk veel sneakpreviews, voorproefjes, teasers, opwarmertjes en andere voorbeschouwingen als de Audi E-tron. Hieronder is de review van Autoweek te lezen die hierbij vergelijkingen maakt met elektrische bolides uit hetzelfde segment: de Tesla Model S en de Jaguar I-Pace. 

Bron artikel: Autoweek

 

Concurrentie?

De eerste volledig elektrische Audi is een gebeurtenis voor het merk. Helemaal in ons land, waar het nog altijd gunstige bijtellingsklimaat en de goede elektrische infrastructuur de luxe elektrische auto tot het hoogst haalbare maken voor wie goed verdient en een auto van de zaak mag uitzoeken. Lange tijd viste Tesla die vijver dankbaar in z’n eentje leeg; pas vorig jaar kreeg het serieuze concurrentie in de vorm van de Jaguar I-Pace. Zonder af te willen doen aan de prestatie die Jaguar leverde door de andere Europese merken met deze auto te snel af te zijn: er zijn wel wat verbeterpuntjes aan te wijzen aan de I-Pace. Vooral met betrekking tot actieradius en laadmogelijkheden. Kansen dus voor Audi, al verklappen we meteen maar dat ook de E-tron niet kan tippen aan de actieradius van de Tesla Model S.

Concurrentie?

Test

We rijden met alle drie de auto’s een gelijkwaardig traject waarin stadsverkeer, provinciale wegen en snelwegen voorkomen. Daarbij trekken we bewust geen stoplichtsprintjes, gebruiken we de meest efficiënte rijstand en kijken we goed vooruit. Hypermilen tussen twee vrachtwagens met de airco en radio uit doen we echter niet; ook EV’s moeten functioneren zoals je dat van een auto van een ton mag verwachten. We rijden dus vlot met het verkeer mee en houden ons aan de geldende limieten. De Audi haalt dan ongeveer 330 kilometer. Met veel provinciale wegen of voornamelijk 100 km/h wordt het uiteraard wat meer, maar met veel 130 km/h-trajecten ook snel minder. Het is gelijkwaardig aan de I-Pace, maar aanzienlijk minder ver dan de Tesla Model S haalt.

 

Accupakketten

Die is sinds kort alleen nog met 100 kWhaccupakket verkrijgbaar, in drie smaken: normaal, supersnel en extra actieradius. Wij hebben die laatste en hoewel de claim van meer dan 600 kilometer vooral aangeeft hoe onrealistisch de oude NEDCnorm is, overklast de Model S zijn concurrenten door 440 kilometer te bieden: dik 100 kilometer meer. Dat scheelt niet zozeer een slok op een borrel, dat zijn gewoon twee borrels extra. Het toont eens temeer aan hoe knap de prestatie van het merk inzake elektrische mobiliteit is. En dan is er nog het Supercharger-netwerk, dat voor Noordwest-Europa dekkend is en snelladen met 120 kW (en binnenkort naar verluidt zelfs 145 kW) mogelijk maakt. Ook een voorbeeld van de vooruitziende blik en vooral de daadkracht waarmee het merk die blik vervolgens realiseert.

 

Puntjes terugpakken

Toch kan Audi met de E-tron op diverse andere vlakken puntjes terugpakken. Bijvoorbeeld op het gebied van de laadsnelheid. Bij nieuwe Fastned-stations kan de SUV in Nederland namelijk maar liefst 150 kW laden, nog iets sneller dus dan Tesla aanbiedt. Bovendien bouwt het merk in samenwerking met onder anderen Ford en BMW aan het Ionity-netwerk, dat in Europa een dekkend netwerk moet gaan worden met dezelfde laadsnelheid. Het is nog lang niet zo uitgekristalliseerd als de Superchargers, maar wel sneller. Net als bij de Model S kan laden ook op wisselstroom met drie fasen. Optioneel 22 kW, maar in de praktijk meestal 11 kW, aangezien de meeste wisselstroomladers ook niet verder gaan. Dat geldt zowel voor publieke laadpalen als thuis, mits daarvoor de juiste aansluitingen aanwezig zijn, natuurlijk.

Puntjes terugpakken

Overrompeld

Ook Tesla biedt twee standen voor het regenereren, waarbij de sterkste iets minder hard afremt dan bij de I-Pace. Toch is ook de Tesla 90 procent van de tijd met één pedaal te rijden. Daarnaast heb je als bestuurder de keuze uit ‘chille’ acceleratie of gewoon. Echt gewoon is dat allesbehalve, want vooral vanuit stilstand overrompelt de Model S je met z’n 490 pk. Je hebt echt geen Ludicrous-mode nodig om het veel sportwagens lastig te maken. Tussen dat geweld valt de Audi eigenlijk een beetje tegen. Met 408 pk lukt het bekende sprintje in 5,9 seconden. Dat is heel vlot, maar nog onder het niveau van zijn concurrenten. Wel reageert de E-tron net zo vloeiend op het gaspedaal als de Model S. De manier waarop de prestaties tot stand komen, is niet aan twijfel onderhevig. Het feit dat de mate van regeneratie zich eenvoudig met flippers aan het stuur laat regelen, is bovendien een voordeel, al remt de E-tron zelfs in zijn meest agressieve stand tamelijk mild. Zijn zelfs voor een elektrische auto hoge gewicht speelt de Audi echter merkbaar parten, zowel op de sprint als in bochten. De gripreserve is voldoende en de auto stuurt neutraal, maar de E-tron kan zijn massa niet verhullen. Zeker in snelle bochten voel je de krachten vat krijgen op de hoge, zware auto. Audi heeft daarom de keuze gemaakt om vooral in te zetten op comfort en dat pakt gelukkig heel goed uit.

Ik heb interesse

Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden van Vallei Auto Groep. Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en het gebruik hiervan is onderworpen aan het Google Privacy beleid en de Googlegebruiksvoorwaarden .