Het interieur van de nieuwe Volkswagen ID.3

Het interieur van de nieuwe Volkswagen ID.3

De Volkswagen ID.3 is niet alleen compleet anders van buiten, maar ook van binnen. Met opvallend veel ruimte. Dus zet je tas lekker neer, ga zitten en relax met de sfeerverlichting die je naar eigen smaak instelt. Kies uit de tien standaardkleuren (of 30 optionele kleuren). Koele of warme verlichting – het is aan jou. Neem een kijkje in het interieur van de Volkswagen ID.3. Welke opties heeft de ID.3 in het interieur?

Wij kunnen je alvast verklappen: de ID.3 is niet alleen mooi van buiten, maar ook van binnen.

Interieur ID.3 voorin

In het interieur van de Volkswagen ID.3 valt meteen de ruimte op. Er komt veel licht binnen en er is veel glasoppervlak. Optioneel kun je kiezen voor een panorama dak. Dit is echter alleen voor de modellen met de standaardaccu. Voor de modellen met een grotere accu is een panorama dak te zwaar. Daarnaast heeft de ID.3 een groot voorruit die ver naar voren doorloopt. Lees snel verder, want er zijn nog meer features te vinden in het interieur van de ID.3.

Knoppen in de ID.3

De meeste knoppen die de ID.3 heeft, zitten op het stuur. Een leuk feitje: de toetsen zijn haptonomisch. Dit betekent dat er bij zacht en hard indrukken andere handelingen worden verricht. En je kunt ook over de toetsen heen swipen. Bij elke handeling geven de knoppen ook feedback. Het zijn dus geen old school knoppen. De knoppen bij de ramen zijn daarentegen nog wel old school. Wel met een leuke feature: er zijn namelijk maar twee raamknoppen. Betekent dit dat alleen de voorste ramen open kunnen? Nee! Je hebt nog één knop extra, namelijk de ‘rear’ knop. Als je deze knop indrukt, besturen de twee raamknoppen de achterramen. Daar is over nagedacht;)!
Maar wat kun je nou bedienen met de knoppen op het stuur? Je kunt onder andere Adaptive Cruise Control bedienen (deze zit links op het stuurwiel) en audio en navigatie (deze zitten rechts op het stuurwiel).

Knoppen in de ID.3

Scherm achter het stuur

Op het scherm achter het stuurwiel kun je alle basisinformatie voor het rijden zien. Deze informatie is in drie delen verdeeld. Het linkergedeelte gaat over de Adaptive Cruise Control (dit systeem zorgt ervoor dat je op één snelheid rijdt, maar houdt ook automatisch voldoende afstand tot je voorliggers – en remt of accelereert dus wanneer dat nodig is). Het middelste deel gaat over snelheid. En het rechtergedeelte is de navigatie. 
Via dit scherm is dus eigenlijk alle belangrijke informatie voor het rijden in één oogopslag beschikbaar. Optioneel is Augmented Reality (deze zit standaard op de ID.3 1ST Max). Dan heb je deze informatie, zoals snelheid en navigatie, ook geprojecteerd op de voorruit. Dit is wel een leuke feature, want deze informatie is op een heel natuurlijke manier aanwezig op de weg. De informatie wordt dus niet in jouw gezichtsveld geprojecteerd. Dit bevordert de rijveiligheid.

Scherm achter het stuur

Geen standaard middenconsole

Verder heeft de ID.3 geen standaard middenconsole met allerlei knoppen. De opties zitten eigenlijk allemaal verwerkt in het scherm. Hierdoor heb je meer ruimte tussen de stoelen. Dit is handig voor bijvoorbeeld een bekerhouder of het opladen van een mobiel. Je mobiele telefoon kun je namelijk draadloos opladen! Én je hebt twee USB-aansluitingen; handig voor bijvoorbeeld een iPad of laptop.

Geen standaard middenconsole

Infotainment systeem

Centraal op het dashboard heb je een 10 inch scherm, ook wel het infotainment systeem genoemd. Hierop kun je alle informatie zien die jij nodig hebt. Denk aan de navigatie, rijmodus, klimaat en audio. Wil je het scherm niet de hele tijd bedienen? Goed nieuws, want er is ook Voice Control. Zeg je bijvoorbeeld “Hallo ID, ik heb het koud”, dan zorgt de Voice Control dat het op jouw plek (bijvoorbeeld de bestuurderskant) warmer wordt.

Infotainment systeem

ID.Light

ID.Light is een lichtstrip die onderaan de voorruit zit en die jou op momenten dat het nodig is informeert. Bijvoorbeeld: met links of rechts afslaan, knippert het ID.Light ook naar links of rechts.

ID.Light

Stoelen en spiegels

In de ID.3 1ST Max zitten de luxere Ergo-Active stoelen die elektrisch verstelbaar zijn (en ze hebben zelfs een massagefunctie!). Bovendien heb je in de ID.3 een eigen armsteun. Je hoeft deze dus niet te delen met je buurman- of vrouw. Ook is het zitvlak verstelbaar. Dit is vooral handig voor lange mensen fijn, omdat je dan ook ondersteuning hebt aan de knieholtes. In de bekleding van de stoelen en het type stoel heb je verschillende opties, zoals een basis-, design- of comfortstoel in de kleuren grijs/zwart. Oja, de spiegels. Deze zijn optioneel elektrisch inklapbaar en verwarmbaar (op de ID.3 1ST Plus en Max).

De ID.3 starten en stoppen: hoe gaat dit in zijn werk?

Om de ID.3 te starten, druk je allereerst op de rem om de ID.3 aan te zetten (ofwel op contact). Daarna selecteer je de gewenste rijmodus (bijvoorbeeld D) via de keuzeschakelaar rechts van het stuurwiel – met nog steeds de voet op de rem. Wil je rijden? Haal dan de voet van de rempedaal en je kunt de weg op in de ID.3. Wil je stoppen? Houd dan de rem weer ingedrukt en selecteer de rijmodus P.Leuk design detail: het rempedaal heeft een pauzeteken en het stroom pedaal heeft een play teken. Dit is een handig geheugensteuntje – mocht je het vergeten zijn.

Interieur ID.3 achterin

Wat achterin meteen opvalt is de ruimte die je hebt in de auto. Achterin is de afstand tot de voorstoel echt ruim voldoende – ook voor lange mensen! Leuk feitje: achterin heb je ook nog eens twee USB aansluitingen en twee bekerhouders in de middenarmsteun.

Nieuws

Meer nieuws