Impact van duurzame mobiliteit op je bedrijf

Impact van duurzame mobiliteit op je bedrijf

Steeds meer gemeenten voeren vanaf 2025 een zero-emissiezone in, waarmee ze de CO2-uitstoot in de steden willen verminden. Verder zal de bpm-vrijstelling voor bedrijfsauto's worden afgeschaft. Deze twee ontwikkelingen hebben invloed op de mobiliteitskeuzes voor jouw organisatie. Kies je dit jaar nog voor een dieselbus of toch al elektrisch? De keuze die je nu maakt, kan veel impact hebben over een paar jaar. Is de dieselbus die je nu koopt, nog geld waard na 2025? Is het aanschaffen van een elektrische bus straks niet meer voordelig? Wij kunnen goed voorstellen dat je deze vragen hebt. Vallei Auto Groep legt graag uit wat deze ontwikkelingen voor jou en je bedrijf kunnen betekenen.

Direct contact opnemen

Wil je weten wat de impact is van deze mobiliteitsveranderingen op jouw organisatie? Plan vrijblijvend een gesprek in om de mogelijkheden te bespreken. 

Stappenplan

Drie stappen om 20.000 euro te besparen.

  1. Orienteer welke bussen opties zijn;
  2. Lees je goed in welke regelingen er vanaf 2025 gelden die inpact hebben op je bedrijf;
  3. Vraag je accountant welke voordelen van toepassing zijn en hoeveel het je kan opleveren (lees meer over subsidies);
  4. Kom lang voor een adviesgesprek.
Maak een adviesgesprek

Emissiezones

Vanaf 1 januari 2025 mogen gemeenten een stadgebied aanwijzen waar bepaalde bedrijfsauto's niet meer mogen rijden in de binnenstad. Dan bestaat er een zero-emissie zone, ofwel een uitstootvrij gebied. Dit wordt gedaan om de CO2-uitstoot in steden te verminderen.Deze zero-emissiezone zal minstens het stadscentrum plus omliggende wijken zijn. Dit betekent dat je met jouw bestelbus hier alleen in mag als deze geen schadelijke stoffen uitstoot, zoals een elektrische auto. Check hier welke steden al een zero-emissiezone hebben aangekondigd.

Mag mijn bestelbus in een zero-emissiezone?
Het hangt af van de emissieklasse (uitstoot) van de bestelbus of deze in een zero-emissiezone in mag. Deze emissieklasse is een cijfer die aangeeft hoe schoon het voertuig is. Hoe hoger het cijfer, hoe schoner. Bedrijfsauto’s met een emissieklasse lager dan Euro 4 mogen vanaf 1 januari 2025 een zero-emissiezone niet meer in. Wordt een bedrijfswagen nog tenaamgesteld in 2024 of eerder, dan geldt nog een vrijstelling tot en met 2027. Doe een kentekencheck en controleer tot wanneer jij een zero-emissiezone mag betreden.

Niet verwarren met een milieuzone
Een zero-emissie zone is niet hetzelfde als een milieuzone. Een milieuzone is een gebied waar bepaalde dieselvoertuigen niet meer in mogen. Een aantal steden hebben momenteel al een milieuzone.

Overgangsregeling

Om de overgang naar de zero-emissie zones makkelijker te verlopen, geldt voor sommige type bedrijfsauto’s een overgangsregeling. Dit betekent dat je met deze type auto nog tot een bepaalde datum nog wel in een zero-emissie zone mag rijden. Dit geldt voor:

  • Bestelauto Euro 5: tot 1 januari 2027
  • Bestelauto Euro 6: tot 1 januari 2028
Overgangsregeling

Geen bpm-vrijstelling meer

Wanneer je een benzine- of dieselbestelauto koopt vanaf 1 januari 2025 krijg je als ondernemer geen bpm-vrijstelling meer. Dit betekent dat je vanaf 2025 bij een aanschaf van een benzine of dieselauto bpm (belastingen op personenauto’s, bestelauto’s en motorrijwielen) moet betalen. De overheid wil hiermee de verkoop van emissievrije en geheel zuinige bestelauto’s stimuleren.Tegen die tijd zal er ook verandering komen in de manier waarop het bpm-tarief voor bestelauto’s wordt vastgesteld. Momenteel wordt het tarief bepaald op basis van de netto-catalogusprijs, maar dat zal veranderen. Het bpm-tarief zal afhangen van de CO2-uitstoot van de bestelbus, wat een indicatie is van de zuinigheid van het voertuig. Hoe hoger de uitstoot, hoe meer bpm je moet betalen.

Subsidieregelingen
Voor een elektrische bedrijfsauto zijn er verschillende subsidieregelingen die de aanschaf van een elektrische bestelbus aantrekkelijker maken. In deze blog lichten we alle subisidievormen toe.

Meer weten over subsidieregelingen

Wat is de impact op mijn bedrijf?

Twijfel je of je dit jaar nog één keer gaat voor een dieselauto of toch al elektrisch? Stel je gaat toch nog voor een dieselauto en rijdt daar 5 jaar in. Dit zal betekenen dat je 'm in 2028 kan inruilen. Is hij dan nog wel geld waard, omdat je niet meer centra in mag? Onze verkoopadviseurs van VW Bedrijfswagens gaan graag met je om de tafel om de veranderingen en de bijkomende mogelijkheden vrijblijvend te bespreken.

Plan je adviesgesprek in
Wat is de impact op mijn bedrijf?

Nieuws

Altijd op
de hoogte

Blijf up to date met de nieuwste modellen, het laatste nieuws en de scherpste aanbiedingen met onze nieuwsbrief! Ook krijgt u uitnodigingen voor evenementen die wij regelmatig organiseren.

Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden van Vallei Auto Groep. Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en het gebruik hiervan is onderworpen aan het Google Privacy beleid en de Googlegebruiksvoorwaarden .

Ik heb interesse

Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden van Vallei Auto Groep. Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en het gebruik hiervan is onderworpen aan het Google Privacy beleid en de Googlegebruiksvoorwaarden .
Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden van Vallei Auto Groep. Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en het gebruik hiervan is onderworpen aan het Google Privacy beleid en de Googlegebruiksvoorwaarden .