Op wintersport met je elektrische auto

Op wintersport met je elektrische auto

Steeds meer mensen hebben een elektrische auto. Een logische ontwikkeling gezien het feit dat een elektrische auto goedkoper is in gebruik en onder de streep een milieubewustere keuze is. Natuurlijk wil je zo veel mogelijk met de auto kunnen ondernemen. Zoals een tripje naar je favoriete wintersportgebied. Vallei Auto Groep geeft je een aantal handvaten om op een zo ontspannen mogelijke wijze volledig elektrisch je wintersportbestemming te bereiken!

Bereid je goed op de reis voor

Naast de ‘normale’ zaken die voor een autoreis naar een wintersportgebied van belang zijn (denk aan  de montage van winterbanden, voldoende ruitensproeiervloeistof, sneeuwkettingen en vooraf een wintercheck door een erkende dealer zoals Vallei Auto Groep), is met name de planning van je rit extra van belang. Hoewel de meeste elektrische auto’s vandaag de dag minimaal 300 kilometer kunnen rijden met een volle accu, is het van belang om zeker in de wintermaanden een ruime marge aan te houden. Immers, bij lage temperaturen neemt de actieradius van je elektrische auto af en verbruikt hij meer stroom. Houd daar rekening mee en bereid je hoe dan ook voor op een langere reistijd. De vraag is alleen hoe erg je dat moet vinden. De laadstops kan je natuurlijk prima gebruiken om zelf ook even bij te tanken en er zo een rustige en ontspannen reis van te maken!

Bereid je goed op de reis voor

Weet waar je onderweg kunt laden

Je zult vanuit Nederland hoe dan ook enkele keren een laadstop in moeten bouwen op weg naar je wintersportbestemming. Dat vergt enige voorbereidingstijd. Zo moet je de juiste laadlocaties weten te vinden die passen bij de actieradius van jouw auto. Verdiep je daarom allereerst in het instructieboekje waardoor je op de hoogte bent van de grootte van het accupakket van jouw auto en de daarbij behorende actieradius. Een Volkswagen ID.3 of Škoda Enyaq met het grootste accupakket hebben een actieradius van ongeveer 500 kilometer. Houd een ruime marge aan en zoek bijvoorbeeld om de 350 kilometer passende laadlocaties. Om die te vinden, zijn er gelukkig handige apps beschikbaar en vaak ‘weet’ het navigatiesysteem van je auto ook de dichtstbijzijnde laadpalen te vinden. Fastned, Chargepoint, ANWB of ChargeMap bieden handige apps aan waardoor je makkelijk een (snellaad)paal kunt vinden op jouw route richting de sneeuw.

Weet waar je onderweg kunt laden

Laden of snelladen?

Het liefst houd je de laadstop natuurlijk zo kort mogelijk. Daarom is het prettig om te weten dat veel elektrische auto’s standaard een snellaadmogelijkheid hebben waardoor je binnen een halfuurtje weer 80% van je accu hebt opgeladen. Afhankelijk van je auto kan het nog sneller; raadpleeg daarvoor je instructieboekje. De nieuwe elektrische modellen die Vallei Auto Groep levert, zijn standaard of optioneel voorzien van een snellader waardoor je laadstops worden beperkt tot een uitgebreide pauze. Houd met gewoon laden echter rekening met enkele uren laadtijd. Wij adviseren dan ook om niet met een dergelijke elektrische auto zonder snellaadmogelijkheid een wintersportreis te ondernemen. De laadstops duren dan simpelweg te lang. Plan je een overnachting in tijdens je reis, kies dan een hotel met laadmogelijkheid. Een ‘gewone’ lader voldoet dan wel om je auto terwijl je slaapt weer volledig op te laden. Gelukkig zijn vandaag de dag de laadmogelijkheden goed voor elkaar in Duitsland. Zeker langs de door Nederlanders veel gebruikte routes richting het zuiden. Met name langs de grote snelwegen staan voldoende snelladers.

Laden of snelladen?

Handige reisadviezen

Pluspunten wanneer je op wintersport gaat met een elektrische auto

  1. De kosten zijn lager in vergelijking met een auto op benzine of diesel. Houd er echter wel rekening mee dat door de stijgende energieprijzen de kosten per kW bij met name snellaadstations flink zijn gestegen;
  2. Onderhoudsarme techniek; de zwaardere belasting gedurende een lange reis resulteert bij een elektrische auto in een lagere onderhoudsbehoefte in vergelijk met een brandstofmotor;
  3. Veel elektrische auto’s kunnen via een app op afstand worden verwarmd; je stapt dus altijd in een warme auto met ontdooide ruiten als je ’s ochtends nog een stukje naar de piste moet rijden of na een dagje skiën moe maar voldaan in je auto stapt;
  4. Reizen met een elektrische auto is minder milieubelastend; zeker als de stroom voor de accu’s duurzaam is opgewekt.

Minpunten wanneer je op wintersport gaat met een elektrische auto

  1. Je moet rekening houden met een langere reistijd doordat je auto regelmatig moet worden bijgeladen;
  2. Geplande laders kunnen defect of bezet zijn met een nog langere laadstop als resultaat;
  3. Een elektrische auto verbruikt meer stroom als hij zwaarbeladen is. Bovendien is de actieradius bij lagere temperaturen kleiner;
  4. Er zijn minder laadmogelijkheden in de wintersportlanden in vergelijking met Nederland. Houd hier rekening mee en zorg dat je goed op de hoogte bent van de lokale laadmogelijkheden.

Handige reisadviezen

Een reis naar een wintersportgebied met een elektrische auto is heel goed mogelijk. Vallei Auto Groep helpt je tot slot graag met nog een paar slimme adviezen zodat je reis zo ontspannen mogelijk verloopt.

  1. Stop en pauzeer alleen als je auto moet laden. Dat scheelt reistijd. Vergeet niet dat je toch moet laden en dan volop de tijd hebt om even te pauzeren;
  2. Plan je laadstops in met een ruime marge; zoals gemeld is de actieradius van je elektrische auto in de winter lager. Houd dus ongeveer 100 km ‘marge’ aan zodat je nog een uitwijkmogelijkheid hebt mocht je geplande lader niet vrij of defect zijn;
  3. Een kleine omweg naar een rustiger laadstation kan lonen. Immers, langs de drukke doorgaande wegen bestaat een risico op (lang) wachten;
  4. Zorg voor een goede ‘mindset’; een reis met een elektrische auto duurt gewoon langer. Stel je daar op in en voorkom daarmee stress.

Nieuws

Meer nieuws