In 2024 presenteert Škoda maar liefst 5 nieuwe modellen. Een daarvan is de vernieuwde Škoda Scala. De Scala debuteerde in 2019 en met een eigen design, complete standaarduitrusting, veel ruimte en gebruiksgemak. Hierdoor werd de Scala direct een succesnummer. Nu 5 jaar later, werd het tijd om dit succesmodel te vernieuwen. Dit artikel duikt in de specificaties, prestaties en kenmerken van de Škoda Scala.
Ben jij geïnteresseerd in de vernieuwde Škoda Scala? Neem dan contact met ons op of bekijk direct de voorraad.
De Škoda Scala is een echte Škoda, maar wordt vaak onderschat in de klasse van de gezinshatchbacks. Hij is betaalbaar, heeft een goede uitstaling, is vanbinnen ruim en heeft een grote bagageruimte (467-1410 liter). De bagageruimte heeft een dubbele laadvloer, een grote opening en een lage tildrempel. Dit maakt de Scala een ideale hatchback voor onder andere sportieve Zaterdagfamilies. Achterin is er genoeg knie- en hoofdruimte voor volwassenen. Dankzij de grote deuropening stap je comfortabel in en uit.
De standaarduitrusting is verder uitgebreid. Hij beschikt nu standaard over een 8 inch digitaal instrumentenpaneel en een centraal geplaatst 8,5 inch infotainmentdisplay dat gemakkelijk te bedienen is. Niet alles is volledig digitaal. Zo activeer je de verlichting nog steeds met de grote draaiknop links van het stuur. We zien in de Scala voor het eerst de Virtual Pedal. Met een voetbeweging onder de achterbumper kun je de achterklep gemakkelijk openen.
Op het gebied van aandrijflijnen is er helemaal niks veranderd. De Scala is nog steeds te bestellen met 1 liter Greentech benzinemotor. De Essence-uitvoering heeft 95 pk en handgeschakelde versnellingsbak. De andere uitvoeringen beschikken over 115 pk en zijn beschikbaar met 7-traps automatische DSG-transmissie.
Het onderstel van de Scala is op comfort afgestemd. Er zit een klein verschil in comfort tussen 18-inch wielen en 17-inch wielen, waarbij 17-ich meer comfort heeft. Aan de andere kant staat 18 inch beter. De keuze is aan jou. Verder ligt de auto mooi stabiel op de weg. De Scala is stil en dat valt op. De wind, bandengeruis en zelfs de motor blijven op de achtergrond. Het is een prettige auto om mee onderweg te zijn. Optioneel kun je kiezen voor nieuwe Sport Chassis Control. Dit biedt keuze in 2 schokdempers instellingen. Hiermee is het onderstel van de scala 15 mm te verlagen.
Er zijn vier uitvoeringen van de Scala: Essence (standaarduitvoering), Selection, Business Edition en Monte Carlo. De Monte Carlo is het sportieve topmodel en valt op door zijn zeer sportieve en complete uitrusting. Hierbij zijn onder meer TOP LED Matrix-verlichting, Full LED-achterlichten, 17 inch lichtmetalen velgen, sportstoelen en de grote (25,4 cm) Virtual Cockpit zijn inbegrepen.
Voortaan kun je kiezen uit drie design selections. Elke selection staat voor een specifieke kleur en materiaal gebruik.
Met de eerste kennismaking van de Škoda Scala valt direct het vernieuwde design op. Met dit nieuwe design geeft Škoda een nieuw karakter aan de Scala. Het front is herzien. De nieuwe grille staat meer rechtop en de luchtunits zijn slanker van vorm. De Monte Carlo uitvoering heeft een zwarte grille en de andere versies krijgen een grille met chromen rand. Verder zijn de bumpers en air curtains anders vormgegeven. De wind snijdt hierdoor nog scherper langs de Scala. Dit is goed voor de weerstand en voor het brandstofgebruik. De koplampen zijn optioneel leverbaar met Matrix technologie waardoor het licht zich automatisch aangepast op tegemoetkomend verkeer. Verder heb je schuin naar achteren goed zicht dankzij het grote formaat van de derde zijruit. Waarschuwingssysteem voor de dode hoek is optioneel leverbaar.
Verder wordt in de vernieuwde Scala veel gebruik gemaakt van natuurlijke en duurzame materialen. Zo is het waterreservoir onder de vooruit, vloerbedekking en vloermatten, diverse interieur bekledingsmaterialen gemaakt van gerecyclede kunststoffen. In diverse afwerkingspanelen en structuur van de hemelbekleding zijn vezels van natuurlijke materialen zoals hennep en Kenaf verwerkt.
De basisversie van de Scala is leverbaar vanaf € 26.490. In Nederland heb je daar weinig andere auto’s uit het C-segment voor. De sportieve Monte Carlo uitvoering is te bestellen vanaf € 32.490. Dit is nog altijd goedkoper dan de basisversie van de Volkswagen Golf, die minimaal € 36.000 kost. Liever Škoda Private lease? De Scala rijd je al vanaf € 409 per maand.