De zomerperiode is begonnen en dat betekent voor veel mensen een autovakantie naar Italië, Spanje of Frankrijk. Ook door de externe drukte op vliegvelden kiezen veel mensen ervoor om met de auto op vakantie te gaan. Rond deze zomerperiode krijgen wij veel vragen over het opladen van elektrische auto’s onderweg naar de vakantiebestemming. Met een elektrische auto kun je prima rijden naar jouw favoriete vakantiebestemming en wij geven je hierbij wat handige tips.
Direct contact opnemen
Ben jij geinteresseerd in één van onze modellen? Neem dan contact met ons op of bekijk direct de voorraad.
Een vakantie met een elektrische auto vergt meer voorbereiding. Het is belangrijk om je actieradius goed in de gaten te houden en om een goed overzicht te hebben van de oplaadpunten die onderweg beschikbaar zijn. Er zijn handige apps met kaarten waarop laadpalen te vinden zijn. Sommige openbare laadstations duren lang, vaak tussen de 6 en 10 uur. Daarom is het handig om laadstops in je planning mee te nemen en check van te voren welke oplaadpunten er op de route liggen. Tegenwoordig zijn er ook veel meer oplaadpunten bij een snellaadstation langs de snelweg. Hier heb je jouw elektrische auto binnen 30 en 60 minuten opgeladen (afhankelijk van type auto). Extra tip: neem je een route door de bergen? Of ga je op reis met een caravan of vouwwagen? Dit heeft een flinke invloed op je actieradius, dus houd er in dat geval rekening mee dat je extra laadstops inplant.
2. Regel een laadpas
Per land verschillen de laadpalen. Voor het opladen van een elektrische auto in het buitenland heb je een laadpas nodig. De tarieven van het opladen in het buitenland hangt af van je laadpas. Uit onderzoek blijkt dat Nederlandse EV-rijders gemiddeld 2,7 laadpassen hebben. Slim en noodzakelijk, want je kunt niet altijd terecht met iedere laadpas. Vraag bij Vallei Auto Groep een laadpas aan via Cube. Plan je route via ANWB waar welke laadstations beschikbaar zijn in Europa voor jouw reis.
Nederland heeft de grootste laaddichtheid van Europa. Door heel Europa** staan ongeveer 504.000 reguliere laadpalen en bijna 66.000 snelladers. Alle West-Europese landen zijn inmiddels volop laadpalen en snellaadstations aan het bouwen. Met name in Noordwest-Europa is de afgelopen jaren veel geïnvesteerd in de laadinfrastructuur voor elektrische auto's. Ook in andere Europese landen groeit het laadnetwerk gestaag. Check dit dus goed van tevoren.
4. Neem een extra kabel mee
Mocht je geen laadpaal kunnen vinden of een laadpaal werkt niet, is het fijn om een 230V-laadsnoer mee te hebben. Deze kun je namelijk gebruiken om op te laden bij een normaal stopcontact. Houd er wel rekening mee dat het opladen aanzienlijk langer duurt. Om een voorbeeld te geven duurt het opladen van een ID.4 aan een normaal stopcontact 39 uur.
5. Een laadpaal reserveren
Bij veel accommodaties in het buitenland kunnen laadpalen aanwezig zijn. Kijk hier goed naar, want vaak bij het reserveren van een accommodatie kun je ook een laadpaal reserveren. Handig toch?
6. Houd rekening met bagage
De ID.5 is 4,66 meter lang en heeft dankzij een wielbasis van 2,77 meter en een aflopende daklijn genoeg ruimte voor de passagiers maar ook voor alle bagage die meegaat op vakantie. De ID.5 heeft een bagageruimte van 549 liter, dit is ruimer dan de ID.4. Let er wel op dat hoe meer bagage je meeneemt op vakantie, hoe meer invloed het heeft op de actieradius. De auto moet harder werken om vooruit te komen. Neem je veel bagage mee, houd er dan rekening mee dat de kans bestaat dat je vaker moet opladen.
7. Airconditioning van te voren aanzetten
Het warme weer heeft invloed op de actieradius van je elektrische auto. Het verkleint namelijk de actieradius. Het is daarom belangrijk om goed om te gaan met de airconditioning, deze verbruikt behoorlijk wat energie. Bij veel elektrische auto’s kun je via de telefoon de airconditioning van te voren al aanzetten terwijl de auto nog aan de laadpaal staat. De auto zal een verkoelende temperatuur hebben en zal op deze manier niet ten koste gaan van de actieradius.
*) Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.