Het hele sommetje incl. BTW én BPM.
In Nederland houden we van regeltjes en ingewikkelde belastingstructuren. De prijs van een auto is opgebouwd uit drie componenten. De daadwerkelijke prijs van de auto (bijvoorbeeld € 10.000,-), de BPM (bijvoorbeeld €2.000,-) en de BTW (bijvoorbeeld €2.100). Over BPM betaal je geen BTW. Dus als de auto “Netto” € 10.000,- kost en er zit € 2.000,- BPM op (afhankelijk dus van de Co2-uitstoot) dan betaal je 21% over die €10.000,- zónder de BPM mee te rekenen. De auto kost dan particulier dus € 14.100,-. Als je particulier bent betaal je immers BTW. Zakelijk betaal je geen BTW. Dus stel je koopt de auto uit het voorbeeld dan betaal je de € 10.000,- én € 2.000,- BPM maakt € 12.000,- totaal.
Als ik een auto geadverteerd zie, is dat dan inclusief BTW?
Wees gerust. Wij mogen een personenauto wettelijk gezien alleen adverteren inclusief BTW (en BPM) zodat het voor particulieren altijd duidelijk is wat hij kost. Daar zitten ook altijd de kosten rijklaar maken in, voor zover dat “verplichte” kosten zijn (kosten nodig om de auto goed af te leveren).*De BPM wordt per auto berekend. Elk model, elke uitvoering en elke optie heeft invloed op de BPM. De voor de rekensom voorgestelde BPM is dus fictief.