Inmiddels is 1 op de 5 nieuw in Nederland verkochte auto’s volledig elektrisch. Steeds meer mensen ontdekken dan ook de voordelen van een elektrische auto (kortweg EV) en het is daardoor niet verwonderlijk dat het aanbod bijna dagelijks groeit. Waar moet je op letten bij het aanschaffen van een elektrische auto en welke elektrische auto past bij jou? Bij Vallei Auto Groep kunnen we ons voorstellen dat je misschien door de bomen het bos niet meer ziet. We geven je daarom in dit artikel een aantal stevige handvaten zodat je een weloverwogen keuze voor een bepaald type elektrische auto kunt maken.
De actieradius van elektrische voertuigen is nog wel eens een verhit onderwerp. Laat je echter niks wijsmaken tijdens het zoveelste borrelpraatje op een verjaardagsfeestje. Verhalen over lege accu’s en een te kleine reikwijdte zijn namelijk vaak overdreven. Immers, alleen jouw persoonlijke gebruiksdoel bepaalt feitelijk hoe groot de actieradius dient te zijn. Wie hoofdzakelijk korte stukjes rijdt, kan prima kiezen voor een elektrische auto met een kleiner accupakket. In dat geval volstaat regelmatig laden om je accu voldoende gevuld te houden. Wie veel rijdt, zal eerder moeten nadenken over de keuze voor een groter accupakket aangezien dat prettig kan zijn in de dagelijkse omgang. Kijk dus naar je persoonlijke gebruik en stem daar de grootte van de accu op af. Realiseer je daarbij dat de accu nog altijd een van de kostbaarste onderdelen is van een elektrische auto. Een EV met een grote accu is daardoor duurder in aanschaf. Zonde als je die forse capaciteit dus niet nodig hebt. De auto wordt er bovendien ook zwaarder van en moet uiteindelijk ook langer aan de laadpaal om de accu helemaal vol te laden. Bij EV’s die nieuw worden aangeboden door Vallei Auto Groep, varieert de grootte van het accupakket tussen 45 kW en 80 kW. Hiermee is in de praktijk een actieradius mogelijk van 300 tot 450 km.
Zoals gezegd: kijk eerst naar het gebruiksdoel. Heb je genoeg aan een compacte hatchback zoals de Volkswagen ID.3 of kies je voor meer ruimte en de grotere gebruiksmogelijkheden van een SUV? Kijk dan eens naar auto’s als de Škoda Enyaq, de Volkswagen ID.4 of de Audi Q4 e-tron. Alle nieuwe elektrische modellen van Vallei Auto Groep zijn geschikt voor snelladen en kunnen bovendien allemaal op 3-fasenstroom laden. Controleer bij je keuze voor een bepaalde auto ook of er interessante subsidiemogelijkheden beschikbaar zijn. Zowel voor particulieren als ondernemers is het extra interessant om voor een volledig elektrisch model te kiezen dankzij allerlei subsidies!
Bij het verbruik van een EV zijn de omgevingsfactoren extra van belang. Is het bijvoorbeeld koud, dan zal je merken dat de actieradius daalt. Zet je stroomverbruikers aan zoals de airco of doe je de verwarming een paar graadjes hoger, dan zal dat eveneens een negatief gevolg hebben op je reikwijdte. Hard rijden kost relatief gezien onevenredig veel extra stroom terwijl de EV in stadsverkeer juist heel zuinig is. Dat is allemaal net even anders dan je van een auto met brandstofmotor gewend bent. Daarom is het slim om een paar simpele ‘trucjes’ toe te passen zodat je zo lang mogelijk plezier hebt van een acculading:
Ook over dit onderwerp bestaat nog wel eens wat onduidelijkheid. Begrijpelijk ook want de laadsnelheden vliegen je zo af en toe om de oren. Om te beginnen vertellen we je graag welke mogelijkheden van laden er anno vandaag zijn, hoe het zit met de laadsnelheden en welke keuze jij het beste kan maken. Allereerst de verschillende laadmogelijkheden op rijtje:
Het is mogelijk om je elektrische auto via het normale stopcontact op te laden. Dat gaat dan maximaal met 2,3 kW per uur (230Volt-aansluiting). Dat is natuurlijk best wel traag, zeker als je een groot accupakket hebt. Met een eigen laadstation gaat het al sneller; in combinatie met een krachtstroomaansluiting kom je in de regel tot 11 kW per uur (soms tot 22 kW per uur). Uiteraard moet je EV dan wel voorbereid zijn op 3-fasen laden. Alle nieuwe Volkswagen, Audi en Škoda EV-modellen zijn overigens voorbereid op 3-fasenladen.
Bij een publieke laadpaal kan je met minimaal 3,7 kW per uur je EV opladen. Maar verreweg de meeste laadpalen laden sneller (tot wel 22 kW). Tijdens een kantoordag is het dus heel goed mogelijk om je auto weer volledig bij te laden. Laden bij een publieke laadpaal is altijd wat duurder dan thuisladen, houd daar rekening mee als je de laadkosten zelf moet betalen!
Snelladen kan vandaag de dag al tot wel 350 kW per uur! Razendsnel maar in de praktijk een theoretische waarde. Het hangt er maar net vanaf hoe snel jouw EV kan snel laden. Kan dat met maximaal 100 kW per uur (zoals bijvoorbeeld de Škoda Enyaq), dan heeft een snellader van 350 kW geen extra effect. Het is hoe dan ook de snelste manier om je accu te vullen. En tevens de duurste manier; op het moment van schrijven (peildatum november 2022) kan dat zo maar oplopen tot € 0,79 per kW.
De laadsnelheid is dus cruciaal bij de hoeveelheid tijd die je kwijt bent met laden. Gelukkig zijn alle bij Vallei Auto Groep leverbare EV’s standaard voorbereid op 3-fasen laden en is er voorzien in een snellaadmogelijkheid tot wel 150 kW (afhankelijk van merk en uitvoering). Idealiter kies je voor een oplaadstation aan huis. Het is de goedkoopste en eenvoudigste wijze om te laden. Gecombineerd met zonnepanelen kan je dan op zonnige dagen zelfs een deel van je accu laden met zelf opgewekte (en kosteloze!) stroom. Ben je op publieke laadpalen aangewezen, dan hoeft dat ook geen belemmering te vormen. Er zijn er immers steeds meer en vaak is je auto al na een paar uurtjes laden weer vol.
Elektrische auto’s hebben de toekomst. Bovendien zet onze overheid vol in op elektrificatie van het wagenpark. Dankzij verschillende stimuleringsregelingen is het daardoor extra aantrekkelijk om voor een EV te kiezen. Bij Vallei Auto Groep helpen we je graag om uw keuze voor een EV zo goed mogelijk te laten aansluiten aan uw gebruiksdoel. Laat je daarom vrijblijvend informeren in een van onze showrooms!