Verschillen en overeenkomsten nieuwe Volkswagen ID.3 en ID.4

Verschillen en overeenkomsten nieuwe Volkswagen ID.3 en ID.4

De Volkswagen ID.3 en ID.4 zijn twee nieuwe elektrische modellen van Volkswagen. Ze zijn beide dit jaar geïntroduceerd én bestelbaar. De Volkswagen ID.3 hebben we zelfs al op voorraad. Op de Volkswagen ID.4 moet je nog even geduld hebben. De modellen zijn beide elektrisch en hebben beide hetzelfde design. Toch zijn er ook verschillen tussen deze twee ID.modellen. Wij vertellen jou hier graag meer over.

De verschillen tussen de Volkswagen ID.3 en ID.4

1. Hatchback versus SUV
De naam zegt het al: de ID.4 staat letterlijk en figuurlijk net iets hoger op de ladder dan de ID.3. Waar de ID.3 een soort hoge hatchback is met het formaat van een Golf is de ‘vier’ een zogenoemde cross-over, ofwel een kruising tussen een stationwagen en een semi-terreinwagen (of SUV). De ID.4 staat daardoor ook hoger op de wielen dan de ID.3. Daarnaast is de ID.4 met een lengte van 4,58 meter 31 centimeter langer dan de ID.3.

2. Ruimte
Doordat de ID.4 net iets langer is dan de ID.3, heb je in de ID.4 iets meer ruimte op de achterbank. Terwijl de ID.3 ook al heel ruim wordt genoemd! De Volkswagen ID.3 heeft namelijk een kofferbakruimte van 385 liter. Met een neergeklapte achterbank is de ruimte zelfs 1.267 liter. Dat is net iets ruimer dan een Golf, die een inhoud heeft van 1.237 liter met neergeklapte achterbank. De ID.4 spant echter de kroon met een inhoud van 543 liter en 1.575 liter met neergeklapte achterbank. Dat is bijna even ruim als een Tiguan (met 1.655 liter kofferbakruimte).

3. Actieradius
De ID.3 heeft drie accuvarianten met een actieradius van 330 tot 542 km*. Hoe zit dit dan? Dat zullen we je uitleggen. De ID.3 1ST uitvoeringen hebben een actieradius van 424 km (WLTP). In 2021 volgen meer uitvoeringen van de ID.3. Er komt een instapmodel met een actieradius tot 330 km en er komt een topmodel met een actieradius tot maar liefst 542 km*. Welke versie je ook kiest: je hebt vrijwel altijd genoeg kilometers voor alle dagelijkse ritten naar kantoor, school en overige afspraken. Even bijladen? Binnen 30 minuten is de accu alweer voor 80 procent opgeladen. De ID.4 1ST krijgt een actieradius van 502 km*. Na de introductie van de 1ST edition volgt de tweede editie met een actieradius van (naar verwachting) 520 km.

4. Topsnelheid
Aan kracht ontbreekt het de ID.3 1ST zeker niet. Hij heeft namelijk 150kW (204 pk) en accelereert van 0 tot 100 kilometer per uur in slechts 7,3 seconden. Dat is ruim twee seconden sneller dan de standaard ID.3. De ID.4 1ST sprint in 8,5 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur.Geen schakelmomenten, geen vertragingen, maar pure kracht. Met zulke getallen kun je niet meer om de kracht van elektrische auto's heen. De ID.3 zelf ervaren? Plan hier jouw proefrit in.

5.Trekkracht **
Nog een verschil tussen de ID.3 en ID.4 is de trekkracht. Doordat de ID.4 een SUV is en daardoor ruimer en krachtiger is dan de ID.3, heeft de ID.4 de mogelijkheid om een geremde aanhanger van maximaal 1000 kilo te trekken. De compactere ID.3 kan daarentegen hooguit een fietsendrager van rond de 55-75 kilo aan.

Wist je dat de ID.3 volop op voorraad leverbaar is?

Bekijk onze voorraad

De overeenkomsten tussen de ID.3 en ID.4

Zowel de ID.3 als de ID.4 hebben talloze features die (elektrisch) rijden comfortabel maken. Wij zetten er een paar voor je op een rij:

IQ.Light
Het is een signatuur van de ID. serie: IQ.Light. Maar wat is het precies? Met IQ.Light heb je altijd perfect zicht, in iedere situatie, onder alle weersomstandigheden. Dit komt door de IQ.LIGHT LED Matrix koplampen. Deze lampen passen zich automatisch en razendsnel aan iedere situatie aan. Zelfs het grootlicht hoef je niet meer zelf te regelen. Zo kun je nooit per ongeluk tegenliggers verblinden. En, niet onbelangrijk: ze zien er ook nog eens goed uit. Let wel op: IQ.Light zit niet standaard op de basisuitvoeringen van de ID.3 en ID.4. 

Spraakbediening
De ID.3 en ID.4 zijn auto’s die echt naar je luisteren. Je route plannen? Jouw favoriete nummer harder zetten? Of je baas bellen? Dit is allemaal eenvoudig met je stem te besturen. En met de digitale diensten van We Connect luister je naar al je podcasts en playlists.

Unieke 1ST badges en Play & Pauze pedalen
Zowel de ID.3 als de ID.4 trappen af met de 1ST Editions. Deze rijk uitgeruste modellen herken je aan de typische 1ST badges en Play & Pauze pedalen. Ook aan de binnenkant vind je de 1ST badges terug, bijvoorbeeld op het stuur. Leuk detail, toch? De exclusieve details van de ID.3 en ID.4 1ST laten aan iedereen zien dat jij er als eerste bij was. 

MEB-platform
Dit platform is speciaal door Volkswagen ontwikkeld voor elektrische auto’s. De platte batterijen zijn in de vloer van de auto weggewerkt. Dit zit aangesloten aan twee elektromotoren: de één is verbonden met de voorwielen, en de ander met de achterwielen. Zo heb je een vierwielaandrijving, gevoed door één grote batterij. Zowel de ID.3 als de ID.4 zijn gebouwd op de basis van het MEB-platform. De accu zit dus niet – net zoals bij een brandstofauto – voorin de auto. Het voordeel hiervan is dat de auto wendbaarder is. De wielen van de auto kunnen veel verder uitslaan en daardoor is je draaicirkel veel kleiner. Dit betekent minder steken bij bijvoorbeeld het keren op de weg. Leuk weetje: voor de ID.3 en ID.4 is de draaicirkel vergelijkbaar met die van een up!.  

*Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de WLTP testsystematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

Ik heb interesse

Ik ga akkoord met de privacy voorwaarden van Vallei Auto Groep. Deze website is beveiligd met reCAPTCHA en het gebruik hiervan is onderworpen aan het Google Privacy beleid en de Googlegebruiksvoorwaarden .