Audi heeft in november van 2022 de Audi Q8 e-tron geïntroduceerd. Geen elektrische variant van de Audi Q8, maar een facelift van de Audi e-tron. Het eerste volledige elektrische model is sindsdien, met de naam Audi Q8 e-tron, in lijn gebracht met de rest van het Audi-gamma. Vallei Auto Groep gaat dieper in op wat de Audi Q8 e-tron zo bijzonder maakt.
Ben jij geïnteresseerd in de Audi Q8 e-tron? Neem dan contact met ons op of bekijk direct de voorraad.
Audi heeft zijn positie ingenomen met verschillende modellen in de wereld van elektrisch rijden. Elektrisch rijden staat voor Audi voor duurzame premium mobiliteit met opwindend rijplezier. Audi heeft hiermee zijn positie ingenomen met een ruim aanbod elektrische modellen waarmee je je tijd vooruit bent. Vertrouwen volledig op batterijen in plaats van fossiele brandstoffen. Rijden wordt niet alleen leuk, maar ook zeer milieubewust.
De Audi Q8 e-tron is een grote SUV, maar het is een comfortabele elektrische auto. Op snelweg een van de meest beheerste elektrische voertuig die er is. Hij blinkt uit met zijn rijdynamiek. Met de knop drive select kan je voor verschillende rijmodi kiezen, waaronder Efficiency en Sport. De automatische stand rijdt al erg comfortabel en is geschikt voor dagelijks gebruik. Dankzij een verbetert onderstel stuurt hij nog gewilliger door bochten ten opzichte van zijn voorganger.De Q8 e-tron heeft een volledig elektrische quattro-vierwielaandrijving en past zich vrijwel aan elke situatie aan. Dit gebeurt snel en doeltreffend. De twee motoren zorgen voor een variabele verdeling van de aandrijfkrachten. Alle uitvoeringen hebben dus 2 motoren, behalve de SQ8 e-tron, deze heeft drie motoren. De basis uitvoering (50 quattro) heeft maar liefst al 340 pk, de 55 quattro 408 pk en de SQ8 heeft 503 pk.Overige features van de Audi Q8 e-tron is dat hij leverbaar is met een trekhaak waardoor hij maar liefst 1.800 kilo kan trekken. Verder is hij standaard geleverd met achteruitrijcamera en parkeer sensoren rondom.
Er zijn diverse laadoplossingen om de Audi Q8 e-tron op te laden en is zowel aan de linker- als rechterkant op te laden. Je hebt de mogelijkheid om de de elektrische Q8 bij een snellader op te laden. Hierdoor kan de batterij snel worden opgeladen met maximaal 170 kW. Het navigatiesysteem neemt de laadstops automatisch mee in de routeplanning. Dit maakt het rijden in een Audi Q8 e-tron aantrekkelijk en toegankelijk.Een volle accu van de Audi Q8 e-tron 50 quattro (Sportback uitvoering) is goed voor een actieradius van ruim 500 km en de 55 quattro levert een indrukwekkende actieradius op van maximaal 578 kilometer. Dit zijn dus serieuze afstanden. De actieradius wordt door meerdere factoren beïnvloed. Denk aan de configuratie van de auto, het rijgedrag, omgevingsfactoren zoals het verkeer en klimaatomstandigheden. Bij hogere temperaturen valt de actieradius hoger uit dan bij lagere temperaturen.Voor een auto in dit segment heeft de Q8 e-tron nu een goede actieradius en kan snel laden.
De Audi Q8 e-tron heeft een luxe uitstraling en veel technologie. Ten opzichte van zijn voorganger (de e-tron) heeft hij een nieuw front ontwerp. De bumperpartij en grille zijn helemaal vernieuwd en is moderner weergeven. Verder is de Q8 e-tron het eerste model met de nieuwe logotoepassing. Dit is te herkennen aan de nieuwe Audi-ringen en modelnaam op de middenstijlen. In plaats van zijspiegels zijn ook de camera’s, die we al eerder zagen op de e-tron, mogelijk. Deze camera’s zullen even wennen zijn, maar bieden een extra rijbereik.
Het interieur van de Q8 e-tron straalt ook luxe uit. Het heeft voor- en achterin genoeg ruimte om comfortabel te zitten en heeft veel opbergruimte. Zo bieden de deurvakken veel ruimte, is er voldoende ruimte in de middenconsole en onder de armsteun.Doordat er genoeg ruimte is, kun je de zitpositie ruimschoots aanpassen, waardoor er nog steeds veel ruimte overblijft voor mensen op de tweede rij. De voorstoelen zijn elektrisch verstelbaar en verwarmbaar, waardoor ze extra comfort bieden tijdens de winterse ritten.Er is gebruikgemaakt van hoogwaardige materialen, waardoor de luxe uitstraling wordt benadrukt. In de afwerking is veel gebruikgemaakt van leer en aluminium. Bovendien is de Q8 e-tron standaard rijk uitgerust. Er zijn drie grote displays, waaronder 2 touchscreens. De eerste display is de 10 inch touchscreen bovenaan. Hiermee bedien je de belangrijkste infotainmentfuncties. Het onderste 8,6 inch scherm wordt gebruikt om de airconditioning te bedienen. Het derde scherm zit achter het stuur en geeft alle rij-informatie weer.
Ook elektrische auto’s hebben onderhoud nodig. Het rijden in een volledige elektrische Audi Q8 e-tron heeft een positieve invloed op de totale kosten van je mobiliteit. Naast fiscale voordelen zijn er ook besparingen op het gebied van onderhoud en brandstof.Bij een elektrische auto zijn de onderhoudskosten lager, omdat een elektromotor minder complex is dan een verbrandingsmotor. Er zijn minder (bewegende) onderdelen in elektrische auto waardoor er minder slijtage is, geen filters aanwezig die vervangen moeten worden en er is geen olie die ververst moet worden
De Q8 e-tron is leverbaar vanaf € 71.385 en € 1.027 per maand op basis van Operational lease.
Het bereik van de Audi Q8 e-tron hangt af van de uitvoering. De Audi Q8 e-tron 50 quattro heft een actieradius van ruim 500 km en de 55 quattro uitvoering een actieradius van 578 kilometer.
De Q8 e-tron is op te laden van 10 naar 80% in 30 minuten. Dit is mogelijk met een maximaal laadvermogen van 170 kW.
Ondanks dat de kosten voor onderhoud van een elektrische auto lager zijn, blijven er altijd onderdelen die onderhoud nodig hebben.
Als eerste de accu. Na een jaar of tien kan de accu van een elektrische auto minder gaan presteren en is bij aan vervanging toe.
Als tweede de vloeistoffen. Er zijn minder vloeistoffen aanwezig in een elektrische auto. De koelvloeistof, remvloeistof en ruitenwisservloeistof moeten regelmatig bijgevuld worden.
Als derde de banden. Houd net als bij brandstofauto’s rekening met bandenslijtage. Het kan zijn dat deze bij een elektrische auto sneller slijten, omdat de auto sneller optrekt dan een brandstofauto. Je kunt de banden laten roteren. Ze staan dan in een andere positie en zullen ze gelijkmatig slijten, waardoor je langer van de banden kunt genieten en kunt besparen op kosten.
Als laatste de remblokken. Deze moeten natuurlijk in goede conditie zijn en blijven. Door de regeneratieve remmen hebben elektrische auto’s tot 50% minder onderhoud nodig. Deze zorgen ervoor dat er geen kostbare energie verloren gaat wanneer je remt.